Saturday, January 5, 2013

Ramalan AJL27.



Awas, ini bukan entry saje2  taw. Aku dibayar hokkay untuk buat spekulasi atau ramalan keputusan AJL27. Pangggg!! Eh, verangann, sape yang nak bayar aku? kihkihkih. 


Sekali lagi siapa yang agak-agak dah terlupa lagu apa yang masuk bertanding, nah ini diaa dah ikut turutan persembahan nanti;

1. Bed Room Sanctuary - Lagu ; taknak komen lagu ni sebab kurang gemar. 

2. Black ft Malique - Teman Pengganti ; ermm, no komen jugak sebab aku memang tak pokus part bercakap-cakap tuh. Kalau lagu ni on air aku cuma tahu nyanyi part Black jeww. 

3. Shylla Amzah - Patah Seribu ; aku suka je lagu ni, tapi ramai yang tak suka. Tak tahu kenapa, sama ada tak suka lagu atau tak suka Sharnaz tuh. Kaitan sangat Sharnaz dengan lagu ni. 

4. Azlan & The Typewriter - Idola ; aku taknak komen banyak-banyak sebab aku rasa lagu ni boleh jadi JUARA. Kalau tak dapat pun, at least top 3 tu ada dalam genggaman. Kompiden je. Haruslah, lagu ni dah jadi ringtone aku berbulan-bulan.

5. Stacy - Pelangi Senja ; aku suka lagu ni sebab lari dari kebiasaan lagu Stacy yang sebelum ni yang mana aku rasa muak tahap nak muntah dengar lagu disco dia. Kalau ada rezeki mungkin ada tempat dalam top 3. Lirik puitis, ekceli aku agak terkesan jugak la dengar lagu ni especially lirik merintih part akhir sekali "Kini hanya tinggal kenangan, hanya waktu menentukan kita kan bersama....". Motip?

6. Hafiz & Adira - Ombak Rindu ; lagu ni best sebenarnya cuma lirik terlalu pendek. Kalau dua orang ni dapat vokal terbaik pun okay jugak sebab ada part nada rendah dan tinggi, tak ramai yang boleh nyanyi lagu nada rendah dengan baik. Lagu ada dinamik. Perghhh. 

7. Amir Jahari - Tanpamu ; Aizat wanna be. Lagu bagus, aku suka. Ada rezeki ada la kot tempat nanti.

8.Hafiz - Ku Akui ; Too melodious. 4 5 kali dengar okay, tapi dah lama-lama dengar aku rasa penat nak tunggu lagu ni habis, meleret-leret sangat. Tapi vokal Hafiz memang tak boleh disangkal. 

9. Yuna aka Aizat - Terukir Di Bintang ; for sure mesti ramai yang paling tak sabar nak tengok persembahan dari Aizat sebab lagu ni memang shuwitt sangat, camane la agaknya Aizat nyanyi nanti. Mesti penuh dengan senyuman, awwww. 

10. Mojo - Andai Ku Bercinta Lagi ; lagu ni kedengaran macam muzik zaman 90-an. Oldskul, macam lagu Shahir-Kebahagiaan dalam perpisahan. Apa pun Edry memang terbaik!

11. Hazama ft Amy Serach - Simetri ; Lagu catchy, okay jugak. Lagu ni kalau buat gimik lebih sikit boleh menang lagu terbaik ni.

12. ONE ft Jimmy Palikat - Anak Kampung ; Takde komen pasal lagu cuma nak komen harap-harap Mimi tu tak verangan nak jadi Rihanna wanna be, jangan tonggek-tonggek sangat. Berdarah mata aku nanti nak nengok.


Then, ini adalah pilihan aku;

Vokal terbaik : Hafiz atau Stacy (depends pada lagu kali ni, kalau tak aku tak pilih Stacy)

Persembahan terbaik : depends on persembahan retiss esok lah camne

Tempat ke-3 : Patah Seribu - Shylla Amzah

Tempat ke-2 : Terukir di Bintang

JUARA : IDOLA - AZLAN & THE TYPEWRITER


Voleyyyy gittewww?



Wednesday, January 2, 2013

Surat Resign.



Kehkehkeh, aku yakin dengan meletakkan tajuk seperti di atas pasti kawan-kawan aku akan terkejut especially Azma cayunkk. Sorry uolsss, surprised!! Aku dapat offer lagi lumayan tawu!! Jadi recording artis kat Ambang Klasik. Wujud lagi ke company Ambang Klasik ni? hewhewhew.


Tiba-tiba je kan aku nak bercerita pasal surat berhenti kerja. Apa ke hel?? Takde lah, sempena tahun 2013, aku berhasrat untuk memberi sumbangan pada orang ramai. Sumbangan apa? Yang pasti bukan duit!! Tapi sumbangan dalam bentuk perkongsian idea gitteww. Selepas buat analisa pasal belog ni, ramai jugak yang klik blog ni untuk mencari contoh soalan temuduga yang pernah aku tulis kat sini dulu. Jadi secara tak langsung aku berbangga jugak la dapat berkongsi sesuatu dengan orang-orang di luar sana. Rentetan dari tu (cewahhh), aku cuba untuk menaip entry yang berfaedah yang boleh dijadikan rujukan. Taknak la asyik cerita pasal produk kecantikan jeww. Tapi kan...... cuba tengok ni;





8 dari 10 senarai kat atas membuktikan ramai yang singgah blog ni sebab nak cari review/tips/kelebihan/cara pakai produk bio essence hehehe. Hari-hari memang confirm la keyword bio essence muncul. 


So hari ni aku nak share macam mana nak menulis surat berhenti kerja sebab aku tengok memang ada yang taip keyword "nak tulis surat resign" terus link ke blog aku. Ehh ehh? Sentap uolss mentang-mentang aku banyak kali berhenti kerja kenss. So, ni contoh je la kan;



Tuan/Puan,

PER: NOTIS BERHENTI KERJA 

Merujuk kepada perkara di atas, saya Cantik Jelita, ingin memaklumkan kepada pihak puan tentang perletakan jawatan saya. Tarikh akhir saya berkerja di SMK Akademi Fantasia adalah pada 18 Mei 2012.

2. Untuk makluman pihak puan juga, tujuan perletakan jawatan ini adalah disebabkan saya telah menerima tawaran pekerjaan yang baru. Saya akan mula melapor diri pada 21 Mei 2012.

3. Di sini, saya ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan ribuan terima kasih di atas kepercayaan yang telah diberikan kepada saya. Selama tempoh 4 bulan menjadi guru ganti banyak memberi ilmu baru kepada saya. Jasa baik dan tunjuk ajar pihak puan amat saya hargai.


ATAUPUN


Dear Sir/Madam,

REF: NOTICE OF RESIGNATION

With reference to the above, with much regret, I would like to inform that I am tendering my resignation as a retail trainee by giving the company’s fourteen (14) days notice as to adhere with the contract of employment. My last working day with the company will be on 3 Nov 2011. 
2. It is unfortunate that I have to leave such a great company. I’ve decided to take care of my mom who lives at Paris. Thus, I need to find opportunity to work at the nearer location which will only be a few miles from her.

3.  Working with this company has been a memorable experience and the knowledge and skills acquired are priceless. Therefore, I would like to extend my sincere thank for the support, guidance, and assistance given to me.

4. I will submit all company belongings, keys or documents currently in my possession to you. Lastly, I thank you for giving me the opportunity to serve and be part of your team and wish All the Best to the company.   


Okay, harap-harap dapat memberi sedikit sebanyak idea untuk korang yang nak berhenti kerja tu. Jahatnya aku macam mengalukan-alukan orang ramai supaya berhenti kerja harharhar. 



Baidewei, contoh nak tulis surat resign ni pun aku refer dekat blog-blog lain jugak. Okay, babai.







Tuesday, January 1, 2013

PTPTN Ujrah; Apa kata anda?



01.01.2013. Hello uolss!! How's 2013 treating you so far?


Hokkay, sekali lagi tahun dah menginjak ke angka yang baru dan aku percaya masing-masing mesti dah list out azam/harapan/wishlist sempena tahun 2013 ni kan? And for sure, for sure, sangat sangat sure ramai sekali manusia-manusia yang berumur 25 tahun pada tahun ini tengah pikir 1 benda iaitu bila nak kawen?. Fullstop. Status kat fesbuk skang ni pun dah lain macam, masing-masing tengah tepek dialog bersama mak/tunang pasal kawen, quote2 islamik pasal kawen dan bla bla bla. Dulu perempuan itu sifatnya pemalu, pendiam. Diam tandanya setuju orang tua cakap. Tapi skang dah lain, semua benda nak tepek kat public. Takpelah, masing-masing punya hal kan. Aku pun terasa jugak nak buat macam tu *larikkkkk*.


Seriously muqoddimah aku macam dah lari jauh 100 meter dari point utama hewhewhew.


Setiap orang pasti ada azam tersendiri. Sama macam aku, terlalu banyak kot. Salah satu azam aku untuk tahun ni nak konsisten bayar balik pinjaman PTPTN. Ada orang cakap "Ahh, tak payah bayar la wei. Kau bayar pun tak tahu sampai bila akan habis. Mungkin tak sempat habis". Siapa yang cakap camtu? Tak lain tak bukan, aku jugak. Pastu keluar sistem Ujrah tahun 2011 iaitu bayaran secara upah. Orang duk sibuk apply, aku pun apply. Kalau tanya aku apa tu ujrah weh? Aku geleng kepala, jangan tanya banyak kau apply je lah. Dan aku dapat offer ujrah tu tapi bila kena settle kan dokumen-dokumen dengan setem hasil, nak mati setem la, seriously aku cakap aku takde masa nak hadap semua benda ni. Eksyen gilooo masa tuh, aku tengok orang lain duk susah payah, aku pandang sebelah mata je. Adeiii, bagi aku takde beza mana pun ujrah ke tak ujrah. Bayar tetap kena bayar.


Then, sejak bila aku mula bukak mata berkaitan hal ptptn ni? Tak lain tak bukan bila discount 10% dan 20% diuar-uarkan dalam Bajet 2012. Niat hati ni memang kalau boleh nak bayar habis, terus dapat discount 20% tapi takpelah. Aku lebih suka mengamalkan bayar sikit-sikit lama-lama jadi bukit. Giteewww lah katakan. Tapi aku still tak boleh bezakan sangat lah antara ujrah dengan tak ujrah. Apa kelebihan sangat ujrah tuh???


Nahhh, amik kau kasi berdarah mata yang menengok nya!!




Ini statement tahunan bagi peminjam tegar yang kaya raya, yang degil tak nak apply ujrah!! Hamekkauu, yang tak paham tuh mari aku summarize kan ape benda semua ni. Kita penat dah bayar RM750 (refer no 3) tapi kos pentadbiran yang melampau-lampau RM585 (refer no 5). Total jumlah yang dibayar sebenarnya dalam  RM200 jew. Penat tak? Rasa macam down gila sampai nak bersumpah taknak bayar lagi. Nasib baik aku ni jenis yang tenang dan sabar *uhuk-uhuk*.







Ini pulak statement tahunan bagi yang apply ujrah (tak tahu rembat siapa punya, mintak maap ye tuan badan). Kos pentadbiran dia memang buat air mata aku bercucuran. Lagi parah bila tengok baki akhir dia dah turun ke angka 19k. Nampak macam 19 hengget je kan. Yang kat atas tuh padan muka, pinjam 21k, habis tu yang duk bayar bulan-bulan nampak gaya memang bayar untuk bunga sekali dengan pasu bunga jew. Itu yang makin bertambah-tambah!!


So, 2 3 hari lepas otak aku dah berpusing-pusing duk pikir camane aku nak settle pasal ujrah ni sebab aku baru dapat tahu yang ujrah ni akan ditutup pada 31/12/12. Homaigooooodd, sempat tak ni? sempat tak ni?
Dokumen-dokumen malasnye lah nak isi, nak mati setem lagi. Hadoiiiiyai.







Pagi Sabtu ( 29/12/12 ), aku bawa diri sorang-sorang ke KL Center. Takde sape nak teman, padan lah muka tuh, suka buat kerja last minit. Orang banyak keje, mana sempat nak teman. Luckily, PTPTN One Stop Center mengubah hari ku menjadi ceria.


Tadaaaaa...



Layanan memang superbb. Aku puji sebab diorang tahu tanggungjawab, hari Sabtu kan kerja half day. Paham-paham lah mesti ramai yang datang. So kaunter ada 13 semua. Bagus!! Dan semua kaunter tu berfungsi. Tak macam kat Pejabat pos, ada 5 kaunter tapi yang beroperasi biasa 2 kaunter je. Memang fed up!


Finally, aku berjaya apply ujrah!!! So, bagi sesiapa yang pernah ada pemikiran macam aku dulu, silalah buka mata, buka telinga, buat siasatan mana yang terbaik untuk diri sendiri. Berubah demi masa depan!! Sekali lagi aku nak tegaskan " Hutang wajib dibayar", walau sesempit mana hidup kita tapi kalau kita ada niat nak bayar hutang, Insyaallah Allah akan permudahkan jalan. Amin.