Tuesday, February 28, 2012

Contoh soalan-soalan temuduga



Holla!!


For those yang tak tahu apa itu temuduga, it's an interview okay. Temuduga kedengaran terlalu old skul bukan? Okay, come. Sila masuk jangan malu jangan segan. Saya nak share dengan semua orang especially sape2 yang ade interview dalam masa terdekat ni. Bukan senang saya nak share tips yang berguna. Sebelum ni asyik tips entah hape-hape je kan.


  1. Apakah yang anda ingini 5 tahun daripada sekarang?
  2. Mengapakah anda memilih kerjaya yang sedang anda kejar sekarang?
  3. Cerita sedikit tentang diri anda?
  4. Apakah yang dapat memotivasikan diri anda?
  5. Apakah kelayakan yang anda miliki yang boleh menolong dalam kerjaya pilihan anda?
  6. Bagaimanakah anda membentukkan/menilai kejayaan?
  7. Apakah sumbangan yang dapat anda berikan kepada pihak kami?
  8. Apakah kelemahan-kelemahan anda?
  9. Mengapakah patut kami memilih anda?
  10. Apakah matlamat dan tujuan jangka panjang dan jangka pendek anda? Bagaimana anda membuat persediaan untuk mencapainya?
  11. Apakah yang lebih penting kepada anda: Duit atau jenis perkerjaan?
  12. Apakah yang anda anggap sebagai kekuatan anda?
  13. Situasi bekerja yang bagaimanakah dapat memberi keselesaan pada anda?
  14. Bagaimanakah anda apabila bekerja dalam keadaan yang tertekan?
  15. Apakah kesulitan yang pernah anda alami dan bagaimanakah anda mengatasinya?
  16. Apakah yang telah anda pelajari dari kesilapan-kesilapan pada masa yang lalu?
  17. Apakah objektif kerjaya jangka masa panjang anda?
  18. Bagaimanakah anda merancang untuk mencapai matlamat kerjaya anda?
  19. Apakah perubahan-perubahan yang anda akan lakukan semasa di Kolej atau Universiti? Mengapa?
  20. Bincangkan sedikit tentang isu semasa yang berkait dengan kerjaya pilihan anda?


Boleh dapat input? Yang dah di highlight kan itu adalah antara soalan-soalan yang popular la. Kebiasaannya soalan-soalan macam gini selalu ditanya bila kita attend interview untuk government punya. 



Interview untuk government dengan private memang sangat berbeza. Jauh berbeza. Government punya sangat skema. Kalau private pulak very relax terutama sekali kalau pergi interview untuk kerja retail (I've oredi experienced it). That time punya la pakai baju kurung nak pegi interview. Yela, baju kurung! Bila sampai je sana OMG pandang kanan pandang kiri semua pakai baju seluar. Seluar pulak bukan slack okay. Seluar jeans lagi. Sangat berbeza kan? 


Okay, selamat mencuba.




11 comments:

Unknown said...

Terima kasih...
Input sangat berguna...
:)

Nazreen B Abd Latif @ Yaacob said...

pernah jadi penemuduga sekali... hurm...
soalan paling penting...
"ceritakan tentang diri anda"...
dari situ penemuduga akan tengok kekonfidenan diri anda...

lepas tu tanya sai kelemahan...
dari situ nak tgk camner kita leh atasi kelemahan or try jadikan kelemahan sebagai kekuatan...

lepas tu kalau boleh...
try jual diri... maksudnya kne attract penemuduga... kena agresif...
resume lak adalah kertas untuk kita memuji diri sendiri...

huhu

pengalaman setelah m'hadiri beberapa temuduga...

mynameisYAT said...

ko g intrvw government mane?

Mar Yanie said...

fahmi...prektis makes perfect. ;)


yen..thanks..setuju semua statement ko tu. bila dh bnyak kl aku pegi intrview,byk benda aku blaja walaupun xdpt keje tu. sbb tu org ckp 'pegi dulu intrview tu,dpt ke x dpt ke lain kira.yg pnting pngalaman intrview bkn selalu.dr situ kite blajar'.

Mar Yanie said...

yatt..hahaha.ko ni pantang aku post bnda cam ginih,byk la spekulasi ko eh. aku ni klu dpt intrview government aku akn post kt fesbook,friendster,twitter semua la.haha

mynameisYAT said...

alaaa.. aku tak main FB, twitter, etc. mane aku tau. hahaha. newey beb, ak xpnah kena intrvw yg formal. sume rilex2. yg formal pun skali jemasa join prog train & place.. tu pun bkn gov.

mekasih, info berguna. time baca dah berdebar. hehehe

Mar Yanie said...

aku penah attend 3x intrview formal.intrview cekgu mara n cekgu skola swasta.mmg skema amat.soalan seolah2 kita ni perlu jwb sbg seorg menteri.ape kepentingan bla bla bla.kuar bilik intrview aku nangis.nangis bkn sbb x dpt jwb tp aku nangis sbb aku dh memalukan or mbodohkan diri aku depan dorang.wakaka.

antara soalan penah tnye "apakah keberkesanan sistem ppsmi?" ppsmi pn aku dh lupe ape. "setuju x dgn kaedah spoonfood?" spoonfood? aku xtaw ape bnda tuh.hakhak.aku ingat mkn rasuah.balik cek dlm kamus lol bodohnye aku.haha

Mar Yanie said...

lg satu klu swasta,aku pegi intrview retail trainee utk kdai buku popular duduk je atas krusi die citer pasal gaji,kmudahan,benefits.last2 br tnye awk bminat x nk keje? hahahaha

relax gler.ms keje kt guardian lg best intrview by phone.betol ke awk nk keje? keje ni penat ckit.klu boleh esok start keje ye.

tp ni situasi klu kite apply keje under qualification kita la.maksudnye kita apply position utk spm or dip sedangkan kite ade degree. klu sama level die akn tnye serious la ckit kooootttt

mynameisYAT said...

hahahahaha. tau xpe.. tiap kali ak intrvw, isi borang, borak2 ckit. kejenye? sah2la stakat keje kilang, kerani, bese2. kalo yg ikut dgree kte aku blom lg. uishhhhh

Tun M. said...

patik paham persaan puan m..susah btul nk dpt keje best2 skunk ni..patik xtau lg taun ni dpt cuti raye lama ke x..

Mar Yanie said...

Tun M..sila buat pembaharuan demi kesejahteraan masyarakat negara ni.. terima kasih.