Saturday, June 27, 2020

Pengambilan Supplement Untuk Kalsium


Assalamualaikum,

Holla! 

Entry kali ini adalah rentetan dari entry yang aku post sebelum ni iaitu berkaitan dengan Carpal Tunnel Syndrom (klik sini). Untuk pengetahuan juga, bermacam-macam cara dah aku cuba buat. Orang suruh pergi mengurut, kita dah buat. Doktor pun pernah buat referral letter kepada pakar dan aku perlu melalui proses fisioterapi. Fisioterapi juga merupakan salah satu kaedah rawatan secara manual teknik dan berdasarkan kajian. 

Gambar kat bawah ni adalah cara-cara yang diajar semasa fisioterapi. Memang fokus kepada pergerakan tangan. Dalam banyak tatacara ni, yang paling susah nak follow ialah genggaman tendon dan otot genggaman sebab jari rasa lemah sangat. Sekali je pergi fisio lepas tu kita boleh buat kat rumah je follow pada step yang dah diajar. Alhamdulillah, at least ada improvement. 

Gambar ihsan; Google


Selain daripada itu, aku juga cuba cari alternatif lain iaitu melalui pengambilan supplement. 

Nak tahu supplement apa yang aku consume?  

Brand VitaHealth: LiCal Complex adalah khusus untuk kalsium manakala Vita-Lac pula khusus untuk postpartum nutrition.

Sebelum aku consume brand VitaHealth ni, aku dah cari bahan bacaan kat facebook, google, tanya kawan sana sini. Hasil dari bacaanku, actually it depends on individual la kan. Tak semestinya sesuatu produk tu sesuai untuk orang lain, kesannya akan sama pada kita kan. Kita memang kena try & error. Jangan terus claim yang produk ni tak bagus kalau tak serasi dengan kita. Bila sebut pasal produk kesihatan ni, aku lebih prefer beli produk yang clinical test proven atau dari drug store.

Bagi aku, LiCal Complex sedikit sebanyak membantu dalam melegakan sakit. LiCal Complex tu sendiri mengandungi Boron iaitu sejenis mineral yang berupaya dalam membantu penyerapan kalsium yang lebih berkesan dalam badan. Seperti yang kita tahu yang kalsium penting untuk menyokong tulang dan gigi. Ia juga penting dalam pengawalaturan pengecutan otot, pembekuan darah dan fungsi saraf. 

Perlu diingat juga, dalam kita duk syok ambil supplement ni sangat penting untuk ambil dalam kuantiti yang tertentu agar badan dapat menjalankan fungsi dengan normal. Kalau terkurang atau terlebih juga mungkin boleh memberi kesan mudarat pada kesihatan kan. 

Lastly, aku tak cakap yang produk ni sangat bagus atau berkesan. Cuma nak share dengan korang la yang tengah survey supplement khusus untuk kalsium ni. Sekurang-kurangnya pilihan tu dah ada kan. Jangan lupa refer kepada pharmacist, diorang lebih pakar dalam bab ni. That's why lah aku lebih suka pergi farmasi sebab macam-macam boleh tanya sebelum nak membeli. 

Harga? Masa aku beli tempoh hari tengah ada promosi untuk value pack (2 botol = 2X60 softgel) dengan harga RM 125.

So, sila lah survey dulu ye dan selamat mencuba! Aku doakan kita semua yang sedang alami sindrom kebas tangan (Carpal Tunnel) kembali sihat. Insyaallah.


No comments: