Sunday, December 9, 2012

Password bermusim.



Apa yang aku nak taip kali ni adalah satu perkongsian untuk dijadikan pengajaran.




Apalah nasib diri aku ni, seorang yang pelupa. Pelupa atau nyanyuk? don't know which one is the best to describe me hewhewhew. Ia bermula masa aku belajar bercinta dengan monyet isk3. Alah biasalah remaja katakan. Kalau boleh semua benda nak diabadikan.




Contoh; password kad ATM. Lepas dah putus hubungan, terus tukar password. Memang aku lupa lah, asyik ingat yang lama je. Last sekali, pergi report kat bank nak tukar password baru. Isk3, melayang beberapa hengget jugak la time tu. Then, alhamdulillah password tu kekal sampai skang.


Kedua; Untuk tahun ke berapa entah aku dah lama tak sign in email yahoo sebab lupa password. Nasib baik yahoo mail penuh diisi dengan benda suka-suki macam notification dari facebook, twitter dan lain-lain lagi. Oleh itu (perghhh ayat bm), aku buat gmail, memang duk guna yang tu je la untuk benda-benda penting.


Masalah lupa aku ni memang dah sampai tahap kronik dah. Kalau tanya apa password facebook? twitter? blog? Ni pun dah lama tak aktif instagram sebab lupa password kahkahkah. Aku kena pikir panjang, muhasabah diri, ingat balik. Selama ini, memang aku bergantung pada memori laptop ni je. Awal-awal lagi aku dah save password. Jadi, aku sangat takut nak clean memori dalam laptop, i mean guna Ccleaner tu, sebab bila dah clean nanti jenuh pulak aku nak pikir balik password nya. Sampaikan laptop aku diserang virus, worm dan segala bagai sebab dah lama tak cuci tsk tsk tsk...


Dah lama tak guna Ccleaner nih, jadi perhiasan je kat dalam laptop aku.


Solution; aku dah tukar password segala social networking, gmail, jobstreet, jenjobs, SPA kepada satu je, siap tulis password tepek kat dinding lagi..






No comments: