Saturday, October 19, 2013

Jangan pernah berhenti berdoa.






Jangan kita kecewa dengan doa tidak dimakbulkan oleh Allah.Kerana Allah berfirman ” Mintalah doa kepadaKU, nescaya akan KU perkenankan permintaanmu”..Kerana apa?..Allahlah yang tahu pada masa bila DIA hendak perkenankan doa kita.Bukan mengikut masa manusia tapi mengikut masa Allah.


Antara sebab lain Allah menangguhkan Doa kita ialah:-



- Jika Allah makbulkan doa dengan cepat, mungkin manusia akan malas untuk berdoa & mengadu kepada Allah sebab sudah dimakbulkan doa. Allah suka kepada hambaNYA yang meminta atau dalam kata lain “merenget kepada Allah” .Allah tidak akan jemu dengan permintaan hambaNYA..Lain pula dengan manusia, manusia akan jemu jika seseorang manusia kerap kali meminta sesuatu.


- Selain itu, Allah hendak tangguhkan pemberiaanNYA kepada hambaNYA untuk di akhirat nanti in shaa Allah.



kadang-kadang kita berdoa hendak ‘A’ tapi Allah bagi ‘B’..Itu juga dinamakan perkenan Doa oleh Allah S.w.t. Yang paling penting, janganlah kita berburuk sangka dengan Allah jika doa kamu tidak diperkenankan oleh NYA. Sebab setiap apa yang Allah buat itu ada hikmah disebaliknya. Dan janganlah kamu rasa setiap yang kamu buat jika berjaya itu hasil dari usaha kamu tapi ingatlah ia atas kehendak & pertolongan dari Allah.



“KALAU DENGAN USAHA KITA, KITA YAKIN MENDAPAT KEJAYAAN. ERTINYA KITA TELAH MENTUHANKAN USAHA ATAU MENTUHANKAN DIRI KITA. SECARA TIDAK DISEDARI, KITA TELAH MELAKUKAN PERBUATAN SYIRIK “



Semoga kita semua mempertingkatkan pengharapan kita kepada Allah yang MAHA AGUNG. In Shaa Allah.



copyNpaste : http://titisanembun.wordpress.com/

No comments: