Saturday, October 26, 2013

Milik Setiap Insan.



Again! Hahaha.

Assalamualaikum jelitawanss yang membaca belog ini. Sesungguhnya hanya jelitawanss saja yang baca belog aku ni..*wink*


Siapa kat sini tak pernah lagi berhenti dan tak pernah rasa penat mencari suatu produk penjagaan kulit yang betul-betul umpphhh untuk di beri makan pada muka? Aku *angkat tangan kanan*. Aku *angkat tangan kiri*. Aku *angkat kaki kanan*. Dan aku *angkat kaki kiri*. Fuuuuhhhh.


Susah betul kan, gini lah nasib kalau hormon tak stabil. Ye, cuba salahkan hormon sendiri ye adik kakak. Bukan salah kita yang tukar sarung bantal 6 bulan sekali, bukan salah kita yang basuh selimut 3 tahun sekali. Gila kepam lah kau! kahkahkah.


Dalam masa 2 tahun ni, aku dah cuba macam-macam produk. Tak cukup untuk luaran, aku guna jugak untuk yang dalaman. Orang kata kalau dah pakai produk untuk luaran macam pencuci muka, pelembap, pengering, penggelupasan ke hape-hape lah tapi still tak jadi, why not kita cuba bersihkan bahagian dalaman pulak. Contoh dia toreh perut ngan pisau, keluarkan usus pastu cuci pakai clorox. Bersih! Gittteww kan? Macam-macam produk jugak aku consume dari range soy collagen, pure collagen, marine collagen, dari minuman ke pil, hrmm haram jadah! Walaupun ada nampak effect sikit-sikit, aku geram tak dapat continue atas sebab masalah kewangan! hahaha. Takpe takpe, sikit masa lagi aku dapat kerja jadi manager siap lah! Aku beli semua produk mahal yang ada kat pasaran.


Finally, aku rasa aku dah jumpa produk yang sesuai dengan kulit muka aku yang sememangnya dah sedia gebu ini. Tadaaaaa..... Rangkaian produk De Wajah.




Pencuci Muka De 'Wajah - RM 40.00. Kalau rajin bodek tuan kedai dapat lah dalam RM 34.00. Wa cakap lu ini memang terbaik, lepas pakai rasa halus sangat selembut sutera macam kulit bayi. Awww nak nangis! Pencuci muka dia ada 2 jenis. 1 untuk kulit normal, 1 lagi untuk kulit sensitift. Aku? Haruslah pilih kulit normal! walaupun jerawat bertenggek sekali sekala. Nak pakai tu picit sikit je pastu letak air sikit then sapu kat muka, berbuih lembut gilerr. Best! 5 bintang i bagi.


Lagi aku pakai jugak pelembap (toner), pun sama best. Ia sangat membantu mengecilkan pori-pori, pastu rasa cam segar jer. Cara pakai, tuang kat kapas then tepuk-tepuk amai belalang kupu-kupu kat seluruh muka. Biarkan ia kering dengan sendiri, jangan lap. Awww, terasa seperti menghirup udara segar, nyaman sangat! hahaha.


Seterusnya *wah ayat esei*, aku pakai jugak krim malam Soul Cream tapi jarang-jarang, tak sekerap mana ataupun lebih tepat kalau aku rajin aku pakai ataupun lagi tepat kalau jerawat naik baru aku pakai haha. Soul cream ini sangat membantu dalam memberikan ilusi optik, menampakkan kulit muka kita kelihatan sangat melicinkan, seriously. Sikit pun tak propa hewhewhew. To be honest, first two weeks memang saat yang kritikal tahap penggelupasan dia. Kalau takut, pakai selang sehari. Amaran; jangan pakai tebal. Pakai nipis saja sebelum masuk tido sebab sayang woooo. Bekas kecik je dah harga RM60. Tak sayang? Sayang uolsss, jadi pakai la nipis-nipis. Lepas je dari fasa kritikal, Insyaallah takde lagi saat penggelupasan tu, tiru lah macam aku pakai hanya bila naik jerawat je. Menjadi!


Kadang-kadang bila terasa kulit sangat menggerutu, aku pakai scrub dari Cosway iaitu Bioglo Tea Tree Facial Scrub.




Memang best sebab rasa mint, berangin-angin. Lepas pakai rasa sejuk macam duk kat gunung everest. So, yang menggerutu tu dah pergi jauh-jauh boleh bertahan dalam masa seminggu. Yang kaler oren Apricot tu tak pernah pulak I try. Mungkin sama je cuma flavour je lain. Aku suggest yang ini pun okey, boleh cuba.




Masuk bab bedak compact pulak, sekarang aku dah stick dengan bedak Color Sense Perfect Radiance Two-Way Foundation dari Cosway. Ada 3 jenis; Porcelain, Ivory & Natural Beige. Aku pakai porcelain punya nampak macam natural sangat, tak putih tak hitam, tak kelabu dan tak pink. FAku dah jarang pakai foundation cuma kadang-kadang je sebab bedak ni dah terbaik. Kalau nak dapat effect yang lagi bagus, basahkan sikit span dengan air then solek bedak terus tepek kat muka. Memang glowing. Serious aku tak propa *angkat tangan* haha. Ada yang suka pakai bedak Miyami kan, up to uolss la yang mana sesuai kan.


Last but not least, masuk jugak dalam list aku ialah Skin Perfect dari Silkygirl. 





Aku pilih type Medium sebab taknak nampak macam tepung gomak sangat. Okay, untuk foundation ni dinasihatkan jangan pilih yang light tau. Reason, lepas pakai foundation kan kita nak tepek bedak lagi. Kalau foundation dah light plus bedak pun light, tu yang jadi macam opera cina tuh!. So, kena pandai match kan lah. Kita tau kan fungsi foundation ni nak tutup cela-cela kat muka sambil nak kasi long lasting effect nak suh kekal lama kat muka kan. So, tak payah nak pilih yang light sangat lah. Nanti lepas solat zohor, asar ke mesti nak tepek bedak lagi. bertambah gomak la kau hehehe.


Okay, done. Penat nya menaip kali ni, entry terpanjang untuk tahun ini mungkin. Well, I really miss to blog pasal produ kecantikan cuma takde masa. Sekarang ada masa sikit lah, nak share dengan korang semua. Aku memang suka tengok kawan-kawan cantik.


Tapi cantik yang sebenar-benar adalah cantik dari dalam. Hati cantik, perilaku cantik insyaallah semua akan jadi cantik. Jaga tingkahlaku, hiasi peribadi kita. Love u olsss. 


1 comment:

Ryha Feyzal said...

nice sharing, mar!
riha pun kalau ada masa mmg teringin nak buat review. share apa yg baik dgn org lain kan?
mana tau kalau serasi.