Sunday, November 3, 2013

Family-type person.


Assalamualaikum semua..Happy Deepavali to Indian (bajet orang India baca belog kau kan).


MR Google



Kali ni, aku taknak taip muqoddimah panjang-panjang, terus nak straight to the point. Okay, mari kita  huraikan dengan lebih terperinci apa itu "family-type-person".


Sekarang zaman orang duk berinstagram, berfacebook, What's App, Viber senang kata zaman sosial di alam maya kan. Duk pum pang pum pang tak kenal, tak pernah bersua muka eh boleh jadi rapat. Jumpa kat luar terkincit-kincit lari taknak jumpa taknak tegur. Malu.


Semua benda nak post kat laman sosial kan which is aku pernah buat dulu-dulu dan jugak sekarang (terpaksa mengaku hehe). Ada masalah sikit terus post kat fb, gaduh dengan boipren sikit post kat fb dan bla bla bla.


Ada nampak ke kaitan perenggan kat atas dengan tajuk yang nak bincang harini? Ada kan? Terima kasih memahami hewhewhew. To be honest, aku suka orang yang mementingkan family dalam apa jua ataupun sesetengah perkara especially lelaki. Susah nak jumpa yang jenis gini sekarang ni. So, bila dah dapat tangkap terus simpan elok-elok dalam poket ye.


"Nak tahu baik ke tak seseorang tu, tengok hubungan dia dengan keluarganya".


Itu yang aku selalu dengar. Yup, memang tepat sekali. Bila dia rapat dengan family, treat family dengan penuh kasih sayang, Insyaallah, lelaki itu akan treat family kita in the same way. Aku percaya lelaki mahupun perempuan masing-masing nak cari pasangan yang rapat dengan keluarganya terutama sekali ibu dan ayah. So, awas! Jangan sesekali kita mengutuk ataupun tak puas hati dengan ibu/bapa/keluarga dia. Kenapa? Ini menunjukkan kita menghargai orang-orang yang penting dalam hidup dia dan sebaliknya. Tak syok la kan nak rapat dengan kita je, tapi family taknak bermesra-mesra pulak kan.


Bila dah kawen, harap benda tu jugak yang dipraktikkan. Family comes first, then baru lah kerjaya atau kawan-kawan. Bukan senang nak dapat pasangan yang baik, yang boleh terima kita masa susah dan senang tambah lagi kita ni banyak kekurangan jugak. Bila dah dapat yang baik, jangan lepaskan. 


Jangan nak kejar sangat harta dunia yang tak kekal tu. Duit memang penting tapi tanpa kasih sayang, duit tak bermakna. Duit tak boleh beli kasih sayang, kalau boleh beli pun itu hanya kepura-puraan saja. Berpura bahagia pada luaran sedangkan dalam hati itu hanya Allah yang tahu.


Mesti orang akan kata aku " Cakap senang. Kalau dapat pasangan yang kerja biasa-biasa, tak banyak duit mesti kau taknak jugak kan?".


There's nothing wrong with that (ececece). Aku pernah mengalami situasi macam ni. Aku okay saja sebab aku ni bukan lah yang jenis bermewah-mewah, jauh sekali aku nak macam tu. Dah banyak kali aku sematkan dalam otak "Walau sayang macam mana sekalipun, aku tetap akan dengar nasihat dari family dulu". Ma aku selalu cakap "Restu mak ayah penting, baru dapat barokah". Bukan aku taknak mempertahankan hak (cinta pada seseorang) aku, jauh sekali nak menidakkan keputusan yang sepatutnya aku boleh buat sendiri. Aku pilih untuk mendengar kata/nasihat orang-orang yang kita memang tahu mereka nak kan yang terbaik untuk kita.


Again, Mr Google!


Katalah apa saja pada aku tapi jangan keluarga ku. Awak belum menjadi sesiapa lagi pada saya sedangkan mereka dah bertahun-tahun hidup dengan saya. So, which one yang betul-betul ingin kan yang terbaik untuk kita? Of course keluarga kan! Jadi, jangan belakangkan keluarga dalam apa jua keadaan. Begitu juga dengan kawan-kawan. Jangan lebihkan kawan-kawan. Salah pilih kawan, hidup terumbang ambing. Bila kawan-kawan dah kawen, jangan pulak kita mengata mereka sudah sombong ke ape sebab itu yang sepatutnya yang perlu dilakukan. Family always comes first. Itu amanah dari Allah, tanggungjawab untuk kita. 


Maaf kalau coretan ini bisa mengguris hati sesetengah pihak. Babai~

No comments: