Thursday, November 21, 2013

Kerana nila setitik.....


Rosak susu sebelanga.


Hai uolss, Assalamualaikum..


Fuhhh, sekarang ni sangat tough untuk aku maintain menaip entry seminggu at least 3 cebis cerita walaupun yang merapu-rapu. How I really miss the old time.


Tiba-tiba rasa terpanggil untuk menaip secebis entry berkaitan dengan sikap kita kita yang suka menyalahkan sekelompok/ sepasukan mahupun segerombolan hanya disebabkan salah seorang daripada mereka membuat kesalahan. 


Contoh;

1. Jangan percaya pada wanita cantik, pakai tudung terletak elok kat muka, mekap flawless macam artis tapi kat rumah huhhhh bersepah, selebet, serabai, pengotor! 


2. Orang indon ni suka main bomoh-bomoh kalau tak puas hati dengan sesuatu. Lagi satu sudah la datang ke negara orang, suka buat jenayah pulak?


3. Orang pure Melaka ni kasar-kasar orang nya.


4. Kalau masuk lif ada orang Arab dalam tu mak aihhh boleh sesak nafas tak cukup oksigen sebab bau badan yang kuat.


Source: Mr Google


5. Berita tergempar pada suatu ketika sehingga menyebabkan ada segelinir para nurse kat Malaysia terasa hati.


Nampak tak kat situ? Mungkin secara kebetulannya kita terjumpa 5 6 orang yang jenis macam gini pastu terus melabelkan golongan tersebut sebegitu padahal tak semua macam tu pun kan.


Tapi dah memang sifat semulajadi kita suka melabelkan orang berdasarkan sesuatu kumpulan, jarang sekali kita melabelkan orang secara individu.


Berpadanan sangat dengan peribahasa "Kerana nila setitik, rosak susu sebelanga". Hanya kerana satu kejahatan/ keburukan samada dilakukan secara tidak sengaja atau sebaliknya, maka semua kebaikan tidak terlihat lagi. 


Dalam konteks yang lain pula, ia turut berlaku bila orang hanya akan ingat salah kau salah kau walaupun ada seribu kebaikan yang kita buat selama ni. Bila kita buat baik, takde siapa ingat. Sekali kita buat salah, benda itu lah orang akan bercakap-cakap sampai bila-bila.


Apa solusi kita? Ayuh kita amalkan seperti pesanan di bawah ni;



"Wahai anakku, hendaklah kamu mengingati segala kebaikan yang dilakukan orang lain dan lupakan kebaikan yang pernah kamu lakukan pada orang. Dan hendaklah juga kamu mengingati segala kejahatan yang kamu lakukan dan lupakan kejahatan yang pernah dilakukan orang lain pada kamu"




** diam saja.. Hanya Allah yg dapat menilai apa yg kita buat. Tiada guna mengingati kesalahan orang kerana ia boleh merosak akal dan kebahagiaan kita,menjadi hidup kita tak ceria.


Sama-sama ikhlaskan diri tanpa mengingat dan mengungkit kebaikan yg dilakukan supaya mendapat keredhaan Allah.




Selamat beramal~




No comments: