Friday, November 29, 2013

Aku sudah terpilih!



Assalamualaikum..


Alhamdulillah, today went so well. Permulaan yang baik dan semoga pengakhiran untuk hari ini juga penuh dengan kebaikan.


Dalam seminggu dua ni, I've got received so many messages which asking me "Eh yani, u dapat tak interview SPA?", Eh yani, u dapat tak interview MARA?", "Eh yani, u dapat tak apa-apa interview kerja goverment?". 


My answer "NO! Didn't received any interviews so far." Kekosen nak bercakap omputih kan. Padahal yang sebetulnya "Tadok dapat lansung!".


Disebabkan ramai jugak yang mesej sampai aku terpikir, adakah semua orang dapat interview keje government yang orang nak sangat-sangat tu? adakah aku sorang je yang tak dapat interview tu? adakah menjadi kesalahan kalau aku tak dapat apa-apa interview? adakah aku harus sembam muka ke bantal sekarang juga? adakah aku perlu rasa loser?


Tak, aku taknak bersedih, taknak bermuram durja, taknak rasa down sekarang ni. Alhamdulillah, aku dikelilingi orang-orang yang sentiasa ada di sisi yang akan bagi nasihat supaya jangan give up. Dikelilingi orang-orang yang sangat positif secara automatik kita akan dapat absorb aura positif tu jugak. 


Takpe. Sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui yang mana terbaik untuk hamba-Nya. Kalau sesuatu pekerjaan itu kita dah mintak banyak kali, walau minat macam mana sekalipun, mungkin itu bukan ditakdirkan untuk kita. Ada pekerjaan yang lebih sesuai yang Allah dah tetapkan. Ingat, tak semestinya apa yang kita suka tu adalah yang terbaik untuk kita.


"Allah Maha Mengetahui sedang kamu tidak mengetahui......"


Dalam setiap ujian itu pasti ada muslihat yang tersembunyi. Sudah pasti pilihan Allah itu adalah yang terbaik untuk kita. Ujian mengajar hati terdidik supaya redha dan tawakal dengan takdir yang ditetapkan. Kita akan lebih dekat dengan Allah. 


"Barangsiapa yang Allah berkehendakkan memberi kebaikan kepadanya, maka Allah akan beri melalui ujian."


Maka, sekiranya diuji,terimalah dengan baik dengan mencari hikmah-hikmah yang tersembunyi kerana tidak ada takdir Allah yang tidak ada hikmahnya. 


SEKIRANYA DIUJI, JANGAN KATAKAN "APAKAH AKU TERSISIH?". SEBALIKNYA, KATAKANLAH "YA, AKU SUDAH TERPILIH!" -Ustaz Pahrol.


Amin Ya Rabbal Alamin. 









No comments: