Monday, November 25, 2013

Aku...seorang adik dan selamanya adik.




Bukan senang dilahirkan sebagai sulung. Seorang anak sulung seringkali dilihat perlu menggalas tanggungjawab yang besar, menjaga adik-adik, menjaga ibu bapa bila mereka tua. Kenapa adik balik lambat? Sulung lah tak menjaga. Kenapa adik berperangai macam ni? Sebab yang sulung perangai macam tu jugak. Bila adik buat salah, sulung yang kena walau menatang minyak yang penuh sekalipun, orang tetap nampak salah yang sulung. Kesian. Memang bukan mudah menjadi seorang sulung. Semua yang beban, susah dan payah itu adalah sulung.


Namun......


Bukan mudah juga untuk menjadi adik atau bongsu. Bukan senang dilahirkan dalam sebuah keluarga yang besar. Akan timbul juga perbandingan situ sini sana walaupun tak nampak dibanding-bandingkan tapi sedikit sebanyak mesti timbul perasaan rendah diri. Kenapa adik tak berjaya macam yang sulung? bla bla bla


Pada mata orang, tak susah nak jadi seorang adik. Tak perlu pikir nak menjaga adik beradik yang lebih tua. Tapi yang susah bila adik mempunyai role model yang perlu dicontohi. Contoh; Nak berjaya kena buat macam ni macam ni. Nak hidup bahagia, pilih la pasangan yang macam ni macam ni. Kenapa? Sebab evidence dah ada depan mata, mengapa perlu untuk berkata tidak? Betul tak?


Pada mata orang, menjadi seorang adik tak perlu runsing. Ada abang atau kakak yang boleh bantu dari segi kewangan? nasihat? membuat keputusan? Itu yang orang nampak. Tapi seorang adik kadang-kadang nak jugak membuktikan "Aku boleh buat sesuatu dengan usaha sendiri", "Aku boleh bantu adik beradik yang lebih tua kalau diperlukan", "Aku dah besar, aku boleh buat keputusan sendiri"., sama juga kalau ada benda yang nampak tak molek di mata, adik pun boleh nasihat yang lebih tua. Bukan nya "Kau adik, kau tak tahu, kau tak paham, jangan masuk campur, kau diam".



Salahkah menjadi seorang adik?

Salahkah nak buat keputusan sendiri?

Salahkah nak menegur yang lebih tua apa yang tak elok pada pandangan mata?

Salahkah???


Begitulah lumrah. Adik tetap akan selamanya seorang adik. Walau besar, walau dewasa, walau matang sekalipun, adik tetap akan jadi adik sehinggalah sampai satu saat yang boleh membuatkan mereka menarik nafas lega, melepaskan tanggungjawab mereka kepada seseorang yang boleh diharap. Semoga aku terus menjadi seorang adik yang tak menyusahkan keluarga.


Wassalam.


Adik yang kesedihan.


2 comments:

Ryha Feyzal said...

I feel you.
I'm the youngest as well, dearie!

mar yanie said...

kannn? tp kita still akan/perlu refer pd yg lbh tua sbb mmg x leh nak deny pengalaman mereka.. :)