Saturday, July 11, 2020

How Much Was Your First Salary?




Assalamualaikum,



Holla! Seperti tajuk di atas, let's encourage our youths please...


Umur 22 tahun, kerja di Guardian Pharmacy, Giant Seri Kembangan sebagai Supervisor selama 3 bulan (Dis 2010 - Feb 2011). Masa tu betul2 fresh graduated dan dalam misi memburu kerja, ada isteri kepada kawan abang yang duduk menyewa blok sebelah rumah Flat Teratai di Puchong Perdana offer kerja ni. Tanpa ragu-ragu, sis terus ambil peluang sebab nak cari duit poket kan.




Basically, kat Guardian branch ni ada 6 orang staff semuanya iaitu 1 orang Manager, 2 orang Supervisor dan 3 orang Sales Assistant yang berkerja secara bergilir (shift). Shift pagi bermula pukul 9.00 pagi - 6.00 petang. Manakala shift petang pula bermula pukul 2.00 petang - 11 malam. 

1 orang Supervisor akan handle salah satu shift. Masa mula-mula kerja, bos dah brief pasal customer service - what to do & don't. Setiap bulan akan ada seorang Mistery Shopper menilai kami, bagaimana servis yang kami berikan, body language dan macam-macam lagi. Sudah tentu kami tak kenal siapa Mistery Shopper itu. Tugas kami hanyalah perlu sentiasa senyum sampai telinga dan memberi layanan yang sama rata tidak kira beza pangkat, bangsa, warna kulit bla bla bla. 

Akhir bulan akan keluar result siapa yang terkena. Unfortunately, I was chosen!! Dengan komen sebegini "Tidak senyum kepada pelanggan dan tidak membantu pelanggan mencari produk". Puas aku duk pikir mana satu la Mistery Shopper ni ek, dan dan time aku tak senyum jugak la yang dia nak muncul. Mungkin aku tengah gaduh ngan boyfriend ke masa tu, huh!

Well, team mate aku ada 2 orang yang sentiasa berkerja dalam shift yang sama. Diorang ni sebagai Sales Assistant merangkap cashier jugak lah. Kadang-kadang bila diorang rehat, aku kena cover di bahagian front cashier. Bermacam-macam ragam manusia yang aku jumpa tapi ini adalah pengalaman yang sangat berharga. Banyak benda yang aku belajar dekat sini. 

Pertama : Aku belajar cara berkomunikasi dengan betul. Secara jujurnya aku seorang yang sangat pemalu dan pendiam dengan orang yang aku tak kenal. Tapi kerja kat sana, aku perlu berkomunikasi dengan strangers. Yang selalu buat aku nervous kalau ada mat dan minah salleh aduii speaking sampai terbelit lidah dan berterabur gigi. Kalau aku tak faham sangat, aku akan cakap "Sorry, pardon?" sambil meletakkan tangan di tepi telinga. Konon kan kahkahkah. 

Kedua : Perlu ada ilmu. Aku tak diberi tunjuk ajar secara detail pun mengenai produk-produk yang dijual. So, for the first two weeks memang agak struggle bila customer tanya itu ini itu ini. Aku akan jawab sekejap ye, saya tanya kawan dulu. Sampai satu tahap eh sampai bila aku asyik nak bergantung kat orang. Starting dari situ aku study produk-produk yang ada. Aku bukan study satu per satu tapi sambil2 susun barang, belek-belek la kejap label, baca ingredients dan instructions. Tambah menarik, ada jugak customer yang sudi share pengalaman diorang pakai produk. Dalam masa yang sama, aku turut dapat ilmu. Tak kurang juga, habis duit aku beli produk sebab hari-hari duk baca dan tengok haishhh tergugat jugak la wei. Ini memang parah! Yang paling terharunya bila customer datang for the next time tu terus cari aku. Means that, dia selesa la kan dengan kita. Awwww. 

Ketiga    : Keyakinan diri. Baca balik point yang kedua tadi. Bila kita ada ilmu, kita akan rasa yakin untuk berdepan dengan orang dan sentiasa bersedia untuk menjawab pertanyaan.

Keempat    : Orang lain boleh buat, kenapa kita tidak boleh? Pernah selepas 2 hari kerja aku rasa gave up dan nak resign sebab kena marah dengan customer. Aku tengok team mates aku tu relax je, kena marah pun buat tak tahu je lah. Kata diorang, " Kami kena hadap jugak lah kena marah ke apa ke sebab takkan nak berhenti kerja. Kami ni ada SPM je, lain lah hangpa masuk U. Senang nak cari kerja lain". Bila keluar ayat ni rasa tercabar la jugak kan. Benar lah orang kata, diorang ni memang tough sebab diorang pikir diorang tak banyak pilihan. Macam kita yang ada kelulusan akademik ni bila kena marah, sentap dan mula lah pikir aku ada degree wei, aku kerja sini pun sementara je bukan nak kerja tetap. Ego kan bunyi? Eh terasa ke tu? teheee. 

Kelima    : Tak sama dengan alam persekolahan. Bila kerja shift macam ni, jangan expect untuk rehat beramai-ramai dengan kawan. Rehat kena bergilir, makan sorang-sorang, pergi toilet pun sama. 

Keenam    : Jaga solat. Seriously, aku terkejut dengan environment kerja. Memang totally tak sama dengan zaman belajar. Di tempat kerja, bermacam-macam ragam manusia. Ada yang kerja bagus, kejar sales, baik dengan bos tapi bila masuk bab solat kadang-kadang berlalu begitu saja. Bukan nak cakap kita ni bagus. Tak! Cuma aku ni cuba untuk jaga solat. The struggle is real!

Berapa gaji saya pada masa itu? #RM1200. 

Berapa nilai pengalaman & ilmu saya? Sangat berharga.

Kepada adik-adik di luar sana yang baru habis belajar, selamat datang ke alam pekerjaan. Tak mudah dan tak juga susah. Jangan terlalu memilih kerja, yang penting cari pengalaman. Bila jumpa ramai orang, lagi banyak pengalaman yang akan membuatkan kita lebih tough dan tak mudah ditipu. Insyaallah, pasti Allah bantu kita!

Terima kasih kerana sudi membaca. Till we meet again!


1 comment:

Dirgahayu cinta ilahi said...

Kita Baca pun teruja Ni. Pengalaman berharga. Teruskan perkongsian. Semoga jadi inspirasi utk adik2 diluar sana.