Thursday, April 18, 2013

Mendidik si kecil jangan sembarangan



Ibubapa Cemerlang

Bagaimana mengawal anak-anak 1-4 tahun yang suka menjerit-jerit ?

1] Bila anak itu menjerit, datang kepadanya dan cakap berbisik. 

2] Jika dia ada anak patung atau toy kegemarannya yang dia sayang, anda boleh
               ambil dan lakunkan seperti puppet dan suruh puppet itu minta kepadanya agar

               dia tidak menjerit.

3] Jika ada ambil buku yang ada gambar telinga dan dengan puppet tadi biar
               puppet itu menceritakan apa yang akan terjadi kepada telinga dia dan tekaknya

               jika dia terlalu suka menjerit.

4] Anak-anak kecil lebih mudah faham bila kita menggunakan karakter mainan
               mereka untuk mengajar mereka sesuatu.

5] Menjerit kembali kepadanya bukanlah jalan penyelesaiannya. Anda hanya
               menggalakkan dia untuk meneruskan perbuatannya itu.

4] Anak-anak kecil lebih mudah faham bila kita menggunakan karakter mainan
               mereka untuk mengajar mereka sesuatu.

5] Menjerit kembali kepadanya bukanlah jalan penyelesaiannya. Anda hanya
               menggalakkan dia untuk meneruskan perbuatannya itu.



Anak-anak zaman sekarang bukan macam kita dulu. Pendekatan nya sangat jauh berbeza. Kadang-kadang kita terfikir, apalah salah kita sampai anak-anak jadi macam tu. Tapi kita tak sedar cara yang kita praktikkan tu tak berkesan. Kita cuba meniru bagaimana cara mak ayah kita dulu mendidik kita adik beradik. Takde salah nya cuma cara tersebut perlu diolah menjadi lebih segar kan. Sebab apa? sebab era kegemilangan kita yang dulu dah lama berakhir. Ini zaman serba canggih. Anak-anak pun semakin maju ke hadapan. Kadang-kadang yang umur 4 5 tahun pun boleh berfikir macam orang dewasa. Ini semua pengaruh tv. Jadi, para ibu bapa sila AWASI anak-anak anda!! 

Pesanan dari seorang aku yang mula terbit ciri-ciri ibu tiri.... muahahaha

2 comments:

Zahira said...

A good info! :)

YAT said...

Thanks! Sgt membantu! :)