Saturday, December 14, 2013

Kerjaya: Pilihan masing-masing. #Bertahan atau terus mencari?


Hello, Assalamualaikum semua~


What a wonderful Saturday! Alhamdulillah. Di kala aku menaip entry ni, aku percaya ada yang sedang bercuti, ada yang masih bertungkus lumus siapkan kerja kat office, ada yang sedang melayan customer kat shopping mall dan ada jugak yang sedang menjual tudung/baju, kek kat mana-mana event kan. Walau apa pun yang korang buat sekarang, itu adalah pilihan masing-masing kan?





Okay, let's talk about career. Yes, it is ke-ri-yer, not kae-ri-yer (carrier) yang artis-artis selalu pronounce kat dalam tv tu hehe. Kat Malaysia ni ada macam-macam kerja boleh buat. Siapa yang cakap takde kerja? Siapa yang cakap kesian nya belajar tinggi-tinggi tapi kerja takde? Hello, berlambak kot. So, back to basic. Semua ni depend pada diri kita sendiri. Pekerjaan yang camane kita nak pilih.


Ada yang nak kerja bersesuaian dengan kelayakan yang ada, ada yang nak kerja gaji nya beribu-ribu, ada yang nak kerja biasa-biasa ala kadar asalkan ada kerja, ada yang punya impian tapi terpaksa hold dulu ke satu masa yang entah bila, dan macam-macam situasi lagi.


Alhamdulillah, aku pernah merasa kerja separuh hari (cikgu ganti), pernah merasa kerja shift pagi (start pukul 8.30 am - 5.30 pm), shift malam (pukul 1.30 pm - 10.30 pm), pernah merasa kerja shift full seminggu siang (pukul 7.00 am - 7.00 pm) dan shift malam (7.00 pm - 7.00 am), pernah jugak merasa kerja 6 hari seminggu dan hari cuti yang jatuh pada hari Selasa, Khamis (tak menentu). 


So, pilihan aku?? Sekarang, aku pilih untuk berkerja 5 hari seminggu which is office hour dari pukul 8.30 am - 5.30 pm, takde OT, Sabtu Ahad cuti, public holidays cuti macam biasa dan aku rasa seronok walaupun bergaji rendah. Yes, bukan duit yang aku kejar, bukan kereta mewah yang aku impikan, cukuplah kerja yang aku ada ni, ada masa untuk diri sendiri, keluarga, bukan semata-mata menghambakan diri pada kerja dunia saja.


Memang itu pilihan aku, kalau tidak masakan pula aku boleh bertahan kerja sampai nak masuk 2 tahun dah. Memang tak percaya camane aku boleh bertahan dengan kerja sekarang yang ada sipi-sipi mengena dengan qualification yang aku ada, kalau tengok pada gaji nya pula alahai kalau orang tahu ni mesti kesian kan aku. Tapi aku masih pilih untuk bertahan kat sini. 





Kenapa? Ada 2 reasons & options kat sini;


1. Kerja yang tak sama bidang yang kita belajar: Kita belajar sesuatu course  tapi mungkin Allah dah tetapkan untuk sesetengah orang memang takkan dapat kerja yang betul-betul bidang yang kita belajar. Tak semestinya akan dapat apa yang kita nak bukan? Jadi, aku redha dan mencuba sesuatu yang lain, maksudnya explore bidang baru. Aku nak kerja kat sini mungkin untuk 1 - 2 tahun lagi, kumpul pengalaman banyak-banyak. Sampai masa nanti, aku akan keluar bersama pengalaman tersebut dan time tu nak demand. 


2. Cari kerja yang bersesuaian dengan bidang yang dipelajari: Of course tak dinafikan siapa yang taknak kan? Belajar susah-susah pastu senang-senang nak lepaskan macam tu je. Macam orang cakap "We should get what we ought to get based on our effort on this". Wah gitteww. Kita nak dapat apa yang kita sepatutnya boleh dapat. Contoh belajar Biologi, dan aku nak kerja dalam makmal, nak buat research dan bla bla bla. So, adakah kita perlu cari kerja lain? Pastu bila dapat better offer, kita pilih kerja lin pulak sampai lah kita puas hati. 


So, which one is better??


Bertahan dengan satu perkerjaan untuk kumpul pengalaman sebanyak mungkin ATAU terus cari dan mencari perkerjaan yang kita rasa kita boleh dapat yang lagi baik dan puas hati?


It is really a tough decision. Be wise!





No comments: