Monday, November 10, 2014

Foto & Video Viral..motif bermusim??



Holla, Assalamualaikum semua..


It's been a while since the last time I was here. Oh betapa masa itu sangat mencemburui ku. Masa atau perasaan malas? haha.. whatever.


Well ya'all.. sejak kebelakangan ini aku rasa sangat annoyed dengan apa yang berlaku di sekeliling especially kat social network facebook. Ya, aku mengaku yang zaman-zaman aku dah berlalu. Zaman yang macam mana tuh? Ala zaman yang suka check in kat facebook, post gambar dengan caption "Sila abaikan muka ku yang comot ini".. oh no, kalau boleh aku taknak ingat langsung zaman itu. 


Apa yang menarik sekarang ni? Bangun pagi, gosok gigi, pergi kerja, balik kerja, makan dan tido. Oh ada lagi tambahan aktiviti aku bila aku datang kerja, selalu jugak officemate aku ajak berborak; 


"Eh ada tengok tak video budak perempuan mengamuk ngan uncle cina pergi hempuk kereta dengan stereng lock?"


"Ada tengok budak kena buli kat sekolah? Hari tu budak singlet hitam, sekarang anak yatim pulak, kesian. Baru je tadi I tengok budak perempuan bergaduh di sekolah, yang paling latest budak lelaki bergaduh dengan budak perempuan, dasyat!"


"Ada tengok tak kanak-kanak kecik kena dera kat nursery? Dipaksa makan ubat. Yang satu lagi tu kena ikat tangan dan kaki dalam bilik, ish takut betul orang zaman sekarang ni kan"


Bla bla bla bla bla...





Aku tak tau barah apa yang telah menyerang masyarakat kita. Sedih dengan keadaan sekarang ni, video di viral kan, dari seorang melompat ke seorang dan yang lain turut berkongsi video/foto tersebut kat facebook. Lalu sumpah seranah, kata-kata jijik, memenuhi segenap ruang komen. Bermacam-macam andaian yang dilemparkan dan muncul lah para ustaz & ustazah segera yang memberi komen yang lebih cenderung menghukum terus mereka dengan berkata itu ini. Siapa kita untuk menghukum mereka? Cukup sempurna kah kita? Akhirnya mereka semua bertelagah sesama mereka sendiri padahal tiada kaitan pun. 


Aku cukup marah, siapa sebenarnya yang merakam video-video tersebut? Apa motif sebenarnya? Adakah untuk dihebahkan kepada orang ramai supaya lebih berhati-hati? Adakah untuk menghukum mereka yang melakukan kejahatan dalam video tersebut? Tiada medium lain kah untuk menyampaikan pesanan kepada mereka di luar sana? Kenapa video itu tidak terus dihantar ke pihak polis untuk disisasat dan diambil tindakan? Mengapa perlu disebarkan di facebook, youtube dan sebagainya? 


Dan mengapa kita jugak turut berkongsi video tersebut? Tidak cukup kah orang lain je yang berkongsi video itu, tak perlu lah kita nak viral kan lagi. Adakah kita mahu jadi antara yang terawal untuk berkongsi cerita-cerita panas sebegini? Sungguh aku tak paham. 


Mungkin inilah yang dikatakan dunia akhir zaman, manusia tidak sedar seakan-akan membenarkan diri mereka dikuasai oleh syaitan melalui cara yang sangat halus. Kalau berterusan begini, Ya Allah.. Lindungilah kami dari ujian-ujian getir di dunia dan ujian-ujian getir menjelang akhirat. Tetapkan hati kami Ya Allah, jangan bolak-balik kan hati kami Ya Allah. 





Amin Ya Rabbal Alamin

No comments: