Tuesday, September 24, 2013

Esok akan lebih bahagia.




"Berhenti merungut, mengeluh dan menyesal. Tulis apa yang kita syukur dari dulu sehingga kini. Insyaallah, esok akan lebih bahagia"  


Kenapa orang lain boleh dapat kerja yang bagus je? Aku ni kerja biasa je, tak tetap. Jangan mengeluh, cuba tengok ramai lagi yang tak bernasib baik di luar sana yang belum dapat kerja. Bersyukur.


Eeee, jeles nye orang tu gaji tinggi, aku ni gaji rendah je cukup-cukup makan. Jangan merungut. Gaji rendah tapi aku duduk sekali dengan family abang, dah tak perlu bayar sewa rumah, bil air bil eletrik semua sharing. Mungkin yang gaji tinggi tu nak kena bayar kereta dan macam2 lagi. Bersyukur. 


Erm, dah ramai kawan-kawan yang dah kawen dan bakal kawen. Aku ni belum lagi tak tahu bila nak ke arah tu. Jangan sedih, aku tak kawen lagi tapi Allah kurniakan adik-beradik yang sangat menyayangi dan amik berat pasal aku. Tambah lagi dikelilingi anak-anak buah yang ramai, tak sempat nak rasa sunyi. Macam gini pun dah rasa bahagia. Bersyukur.




Jadi betul lah, cuba kita audit diri *baca dalam nada ala-ala Prof Dr Muhaya*. Jangan bandingkan dengan orang lain apa yang kita takde tapi senaraikan apa yang Allah dah bagi kepada kita. Kita tak sedar sebenarnya Allah dah bagi lebih dari apa yang kita minta dari Dia.


Tapi dah jadi lumrah, manusia jarang bersyukur dengan apa yang ada dan lebih mengejar/ merungut/ mengeluh dengan sesuatu yang takde atau belum ada. Percayalah tak semua yang kita nak itu adalah yang tebaik untuk kita. Mungkin Allah tak bagi sesuatu yang kita nak dikhuatiri kita akan lalai lalu menjauhkan diri dari Dia. 


Jom audit diri kita. Bermula dari sekarang, wujudkan satu diari dan tulis "Senarai Bersyukur" kita dari dulu sehingga sekarang! Semoga kita akan lebih tenang dan bahagia bila sentiasa bersyukur. Insyaallah.




No comments: