Thursday, October 10, 2013

Sampainya hati.



Assalamualaikum semua...


Lama jugak tak menjengah blog, entah ape la yang disibukkan sangat. Siang kerja, balik petang dah nak malam pastu buat kerja rumah sikit siap-siap untuk baring dan terus tertido. Begitulah daily routine aku sejak bergelar kuli ni.. Tapi entah ke mana duit gaji aku, belum masuk hari ke-10 setiap bulan, duit gaji aku dah tinggal kurang dari separuh dalam akaun. Aiseyy, adakah ini bermakna aku harus gandakan usaha dan masa berkerja mungkin kerja 25 jam sehari 8 hari seminggu?


Last week, aku ada terstalk instagram Dr Harlina isteri Syekh Muzaffar angkawasan pertama negara tuh. Dr Harlina ada tepek gambar kat IG beliau dan turut mempersoalkan isu ini. Tiba-tiba hati aku rasa sedih, sebak, pilu dan terluka macam dirobek-robek hati dengan satu statement ini. Rasa simpati dengan diri sendiri sebab aku pikir aku ni dah golongan kaya rupa-rupanya jauh lagi perjalanan aku nak sampai ke tahap "Orang Kaya".


Gambar curik dari IG Fatin Tema sayunkk


Siapa terasa dengan statement ini sila angkat tangan, kaki, kening, telinga dan semua lah!! Sampainya hati golongan-golongan elit mengeluarkan statement yang entah sedar atau tidak, pernah ke mereka merasai peritnya kita ini yang tergolong dalam golongan kelas bawahan (low class).



Adakah aku layak tergolong dalam golongan "Low Class"?? Mungkin aku ni tergolong dalam glongan yang lebih bawah dari "Low Class" itu. Bukan setakat sejuta, 2 3 juta... 2 3 ribu pun susah nak buat saving. Kereta Mercedez Benz itu aku taknak amik tahu pun bentuk dia camane, adakah sama bentuk dan saiz dengan kereta kancil?



Lalu ku pujuk hati, usah endahkan statement orang-orang kaya yang kononnya cuba memahami dan seolah-olah mahu membela nasib-nasib golongan pertengahan apatah lagi golongan bawahan. They never never never and ever to understand it until they are in the same shoes like ours. Bercakap senang yer pakcik, cuba kita switch place we are sure you're unable to survive.


Konklusinya; Biar miskin harta asalkan kaya ilmu dan budi bahasa. Biar tidak pandai berkata-kata asalkan jangan kan disebabkan kata-kata yang dikeluarkan boleh menggores hati sanubari orang. Harta dan aset adalah sesuatu yang sudah pasti tidak akan ditanya dalam kubur nanti, hanya amalan yang dibawa ke sana nanti. Semoga kita semua berada di bawah lindungan rahmat dan keberkatan dari Allah S.W.T, jauhkan diri dari terlalu mengejar harta duniawi.



yang ikhlas,
Insan yang terluka.





1 comment:

mynameisYAT said...

"Tak payah nak terlalu sibuk mencari harta donia", ujar abang iparku.