Sunday, April 20, 2014

Kelemahan yang menjadi kekuatan #Silence



Holla.. Assalamualaikum semua kesayanganku..


Tiap-tiap pagi masa on the way ke tempat kerja macam biasalah rutin harian aku dengar radio Hot fm. Walau ramai yang komplen hot fm dah tak hangat tapi aku pelik ramai jugak yang dengar nya. Kalau sesuatu topik atau iklan berjela-jela atau lagu tak sedap menjengah ke telinga, aku terus tukar je lah siaran radio lain. Tak tahu lah kenapa orang susah sangat nak tukar siaran radio lain, asyik komplen komplen komplen memanjang.


So, apa sebenarnya aku nak cerita?? Owhh..haaa.. Dua tiga hari lepas topik nya berkisar tentang "sesuatu kelemahan yang bertukar menjadi kekuatan". Ada pemanggil ni cakap kelemahan dia adalah menangis. Bila dia nak marah sangat dengan anak-anak atau suami, dia akan menangis. Tapi disebabkan tangisan tu lah anak-anak akan dengar cakap, suami pun boleh cair. Haaa..aku pun ada jugak la ciri-ciri tu sikit. Sikiiiiiiit jer.. Kelemahan yang lain?? Hemmm, let me think for a while



Mr Google

Okay, kelemahan aku adalah aku suka berdiam diri bila orang melemparkan kesalahan yang aku sendiri tak buat. Aku jenis yang tak suka nak argue tunjuk segala bukti yang aku tak buat sesuatu benda. Contoh: 


"Yani, you yang tampal label salah kat produk makanan tu kan????" 
"Tak! Bukan saya!" *cuma berkata dalam hati*.
Aku hanya simpan sendiri sebab kalau bab sample label produk semua ni memang kerja aku pun. Tapi yang salah label tu bukan aku. Kebetulan masa tu aku pergi buat kerja luar, memang takde kat office time tu. Tapi orang nak percaya ke kalau kita cakap bukan kita yang buat sedangkan orang tahu itu memang job scope aku. Susah kan?


So, aku lebih suka amik keputusan berdiam diri dari pum pang pum pang bela diri. Bagi aku benda kecik jer tuh, selagi boleh sabar kita sabar. Kita kena ingat tak payah nak dapatkan penghormatan dari manusia sangat yang penting Allah itu Maha Mengetahui. Kan??


Pada orang lain, mungkin bersuara tentang sesuatu perkara itu menunjukkan keyakinan, orang akan respect, orang takkan memperkotak-katikkan kita. Tapi bagi aku remain silent pun ada kekuatan jugak. Boleh jadi orang akan malas nak melayan kita sebab asyik diam je takde respon. Lama-lama orang pun jemu. Ye dok??


Yang aku fed-up bila orang yang teraniaya tapi duk pum pang pum pang kat facebook up status "Diri ini teraniaya. Takpe Allah ada untuk membalas di atas perbuatan korang" dan bla bla bla... terasa macam sakit mata baca status tu. Kadang-kadang kalau kita buat salah, kalau kita remain silent orang akan nampak kita betul tau.. This is what we called "The Power of Silence".


So, I prefer to choose to remain silent!! :)



No comments: