Sunday, April 6, 2014

Somewhere & Someone in April



It is already April uolssssss!


Ahhaaa..sila jangan terkejut mengapa aku sangat kerap mengupdate blog. Dah takde kerja nak buat kan, so cari lah kerja. Okay, siapa yang nak join aku sama-sama buat tak sedar tak tahu sekarang dah bulan April? Angkat tangan! My goodness, already April????




Okay, let's back to the story - it was about 13 years ago *ececece nak type omputeh hampehh*. Pada bulan April 2001, masa tu aku tengah tunggu bas nak ke sekolah. Tiba-tiba pakcik posmen datang bagi surat dalam satu envelope saiz A4 yang beralamatkan nama aku Mariani Binti Makhtar. It's rare! Jarang dapat surat saiz begitu. Cepat-cepat koyak then tadaaaaaaa......


Surat tawaran ke MRSM Jeli! Aku semacam tak percaya, bulan April kot ada lagi ke panggilan masuk ke MRSM? Hati berbelah bagi nak pergi ke tak? nak ke tak? macam nak macam taknak. Hati gundah gulana. That time ma dan abah beria suruh pergi, akak pun sama. Alasan diorang kalau tak masuk sekarang nanti susah nak mohon masuk Ting 4 dengan result PMR. Okayyy, kiteww pergi!


Tapi entry kali ni kita bukan nak cerita pasal hal belajar kat MRSM tau, bukan cerita kita menangis sebab kena beratur panjang tunggu turn nak telepon mak pakai public phone, bukan cerita menangis iron kita rosak sebab ramai yang pinjam dan bukan juga cerita pasal how I manage to survive hidup di asrama dengan title anak manja kededek.




MRSM Jeli - I get to know someone yang pada masa tu aku tak berapa amik kisah kewujudan dia sebab dia budak "pisang panas" yang memang laku di kalangan gadis-gadis yang pakai tudung ada plastik kat kepala, juga di kalangan gadis-gadis yang suka tenyeh lilin kat tudung nak bagi shape betul-betul kat muka. Aku?? Ada lah admire sikit-sikit *tangan di dada mata ke atas*.


We were classmate before dan aku mengenali dia sebagai seorang student yang suka tidur dalam kelas. So, even satu kelas aku memang tak berapa mengenali dia secara details. 


After PMR, aku men'transfer'kan diri ke MRSM Kuala Berang. Masa tu kat K. Berang, aku cuma ada seorang je kawan perempuan dari sekolah sama (I mean dari MRSM Jeli jugak) dan 3 orang kawan lelaki. FYI, aku tak kawan dengan lelaki! Bukan nak claim aku ni budak baik ke apa kan, cuma aku ni seorang yang pemalu *tunduk muka* teheee. 


Kawan-kawan kitorang yang lain ramai yang still stay kt MRSM Jeli, ramai yang transfer ke MRSM PC (budak-budak pandai *jeling sebelah mata*), MRSM Beseri, Serting, Jasin, Taiping bla bla bla. So, dengan kelompok kecil sebegini, kitorang yang transfer ke K.Berang adalah golongan minoriti di mana tak banyak sangat cerita untuk digosipkan. At last, kitorang ni sepi tanpa khabar. Orang tak kisah pun alaaa K.Berang??? Walaupun orang kata MRSM Bitara yang tak berapa nak bitara sangat pun that time tapi orang hanya akan ingat "Ohhh, MRSM yang banyak tahik lembu tu kan???". Okay fine!


Pastu masuk matrik, Universiti, dah kerja pun - orang pun dah lupa daaaa tambah-tambah lagi kita ni bukan kerja sebagai doktor, engineer lagi lah orang hilang ingatan terus hahaha. Sampai lah pada suatu hari di bulan April jeng jeng jeng all of sudden someone has brought himself on Instagram yang suka sangat like pic comot aku. Okay actually gambar syok sendiri yang selalu aku upload. 


At first tak perasan sampai satu hari aku borink terus klik profile dia. OMG!! Budak yang suka tidur dalam kelas keluar air liur basi like gambar "syok sendiri" akuuu!!! *sengih sampai telinga*. Aku dah lupa tarikh sebenar but for sure it was in April 2013. 


Then kita pun start say hai hai bye bye pastu senyap. Esok chat lagi 3 4 lines senyap. Masing-masing malu dan buat-buat tunjuk tak minat nak layan tapi dalam hati Ya Allah lamanya nak tunggu pukul 9 pm setiap malam nak mesej ngan dia! You know it was fun walaupun kita dah pernah berjumpa 13 tahun lalu tapi masing-masing macam awk duk kat mana? dulu belajar kat mana eh masa form 1, tahun 2001? dalam kelas dulu fokus tak masa cikgu ngajar? Ke tidur dalam kelas? Ehhhhh???%^& *pangggg*.


I'm not sure when actually we started became so close to each other. Ohh, ni semua bermula dengan keyword #Melaka #pasrah, #redha #restu keluarga, #Kelate. Too many things to remember.


Okay la, cukup setakat tu dulu. Aku nak gi mandi. Tak mandi lagi ni hoi, busuk! 


To my dear S, if you happen to read this, I wanna say thank you so much for all support that you gave to me throughout the year. Doakan semoga Allah permudahkan segalanya. Insyaallah Aminnnn..



~Love is in the air ~

2 comments:

Unknown said...

if u know who i am..apesal ade bau2 nasik minyak nih!!kapan kah adikku yanie?retis sgt xnk story ngn akak ye!hahahaha..

Mar Yanie said...

siapa? siapa? Kak anis kew? hahaha