Thursday, December 20, 2012

Biasa-biasa di mata kita, tapi cukup besar di mata seorang ibu.



Petang semalam tengah aku leka buat keje, ting ting, mesej masuk. Cepat-cepat aku cek henpon, sape pulok nak mesej time keje ni?? Tengok je nama, ahh memang aku dah agak la..Mesej dari seseorang yang memang aku tunggu-tunggu. Mesej dari seorang ibu muda, Kak Bi. Aku dari pagi lagi memang tak duk diam, gelisah semacam je. Maklumlah, result PMR nak keluar kan.


Kak Bi cakap terima kasih kat aku, anak dia lulus semua subjek. Alhamdulillah, aku rasa syukur sangat-sangat. Tapi aku nak jugak tahu dapat gred apa kan. Bila Kak Bi bagitahu gred, terus terbeliak anak mata ni. Time tu aku tak tahu apa perasaan kak bi sebenarnya.


Terus terdetik dalam hati ni, tak perlu lah nak menilai anak orang. Anak kita nanti macam mana? Suka tak kalau anak atau adik kita dinilai macam tu? Seorang ibu walau sibuk bekerja macam mana sekalipun, sampai tak terjenguk perkembangan sekolah anak-anak, mereka sebenarnya lebih tahu keupayaan anak. Aku rasa sungguh terharu melihat pengorbanan Kak Bi untuk Afiq. Afiq segan nak belajar sorang-sorang, dipanggilnya kawan suh buat teman. Siap bayar lebih. Tak berkira langsung.


Harini manusia diukur dgn kcemerlangan akademik.Jika x cemerlang akademik,dikata kurang bagus.Itu satu kesilapan.Kalaulah anda gagal atau tidak cemerlang dlm akademik,usah hukum diri sbg bodoh,bengap atau bangang.Itu silap! Kita mngkin bodoh belajar tapi pandai hal lain.Setiap mnusia dijadikan dgn semua kebaikan & kelebihan. -Dr Hm Tuah Iskandar 


Congrats to both Aqmal dan Afiq dapat result yang cukup membanggakan. Aku pulak yang tacink lebih.



2 comments:

mynameisYAT said...

Congrats cekgu! Hanya maknya yg tau kemampuan anaknya. Dan hanya kte yg tau kemampuan kte.. :)

Mar Yanie said...

Thechuu uols.. aku bangga dlm kekecewaan..tp siapa la kite nk lebih2 khen...