Thursday, January 10, 2013

Strategi psikologi




Taknak lah beli yang ni, RM 6.00 mahal. Yang tu lagi murah, RM 5.99. ??#@!$

Wah, mahal giloo 1 baju RM 40, baik beli 2 baju RM 79.90 jeww!!

Perghh, jam Polo ni ada discount 70%. Harga asal RM359, kena beli ni! Kalau takde promosi camni, mana mampu beli.


Pernah tak korang mengalami situasi ni? Pernah kan? Pernah kan? Malu lettew nak mengaku. Bijak kan orang yang menciptakan psikologi camni? Yang kurang bijaknya siapa? Kiteww la, senang terpengaruh. 


Sekarang ni pergi mana-mana shopping mall, memang berlambak promosi-promosi. Dari bulan December sampai skang tak berhenti-henti. Hari tu promosi sempena krismas + cuti sekolah, pastu Chinese New Year pulak. Untung ke diorang kalau promosi sampai berbulan-bulan lamanya? Haaaa, itu yang kita nak siasat.


Sebenarnya aku sangat geram dengan diri sendiri kalau dalam bab promosi, dipromosi, dipujuk, dibeli, membeli, tergadai wang ringgit, merana diri, berendam air mata. Pantang nampak sign begini;


"Buy 1, Free 1"


Musykil, memang betul-betul wujud ke ataupun harga yang di 'offer' tu dah termasuk harga untuk kedua-dua barang sekali? Apa je yang penjual untung kalau buat macam ni? Orang selalu cakap "Ini mesti nak clear stock lama". Tapi bagi aku la, kalau nak clear stock pun takkan tak amik untung sikit pun kan. Tapi dalam banyak-banyak promosi, aku memang suka la yang ni "Buy 1 Free 1". Perempuan mesti suka beli yang ni  pastu share ngan kawan bayar half tapi malu nak mengaku kalau orang tanya, "Beli 1, dapat 1 free heh?". *Blushing*. Sampai ke sudah tak mengaku depan boipren. Eh eh?!@#






"Spend RM 100 above in a single receipt, get free RM5 discount coupon"


Promosi yang ni aku paling tak suka!! Bayangkan kita masuk 1 kedai tu pada awalnya cuma nak beli contohnya novel la. 3 novel dah dalam RM75. Eh hanya semata-mata nak dapatkan RM5 free, kita tambah 1 lg novel untuk cukupkan RM100. Bayar kat kaunter dapat la voucher pastu sengih sampai ke telinga. Padahal kita tak sedar, nak dapatkan RM5 free tu sebenarnya kita dah bazirkan RM25 untuk 1 novel extra tadi. Pastu lagi parah bila nak guna voucher tu balik dah expired la date dia. Padan muka kau!!! Eh padan muka aku lah. Ada la dalam 2 3 voucher terlepas sebab tak sedar dah masuk tahun 2013 kan, maklumlah workaholic betul sejak dua menjak ni.



Jadi, apa kaitan aku gigih sangat nak menghuraikan secara terperinci banda alah ni semua? Hoi, ini ada kaitan dengan azam tahun baru tau!! 



Salah satu azam baru untuk tahun ini, "Aku berikrar untuk tidak cuba terpengaruh dengan segala promosi-promosi, atau pujukan-pujukan membeli produk kecantikan, ajakan-ajakan cuba menggoda aku untuk buat insurans perudential atau apa-apalah. Sekian" 



Persoalan nya kenapa kita manusia senang terpengaruh dengan psikologi kejam sebegini? That's why aku lebih suka beli sesuatu dengan harga asal. Mahal pun mahal lah asalkan bukan yang discount punya. Sebelum kena lahar dengan statement ni baik aku lariiiikkkkk dulu. Bye! haha



3 comments:

mynameisYAT said...

Beli sedozen sabun susu beras (12 ketol) RM25, postage RM5. Seketol RM3, free postage. Tong2 beli sedozen yok. ;p

Mar Yanie said...

sabun ape tu murah sangat? x pernah aku dengar, berkesan keww? ewww, takutnye nak guna.. bhahahaha

mynameisYAT said...

hahahahahaha! siottttttttttt.. pdhal sabun itu la yg dh memberangsangkan pertumbuhan ....... di muka mu.