Friday, July 26, 2013

Kisah orang.. perhatikan dan jadikan pengajaran.



Assalamualaikum..

Salam Ramadhan ke-17, Salam Jumaat dan Salam Nuzul Quran..


Cerita nya hanyalah kisah perjalanan hidup orang lain yang buat aku berfikir sejenak dua jenak. Bukan niat nak mengaibkan kan orang cuma ia nya mungkin satu perkongsian yang mana mungkin antara kita mengalami masalah yang sama. Nak meluahkan rasa macam buka pekung di dada, buka aib sendiri. Kalau tak luahkan, rasa pedih dan sebak dalam dada. 


Si A, seorang ayah, kerjanya biasa-biasa saja, pendapatan nya biasa-biasa saja dek kerana tak punya pelajaran yang tinggi. Tapi bagi aku dengan pendapatan yang biasa-biasa tu buat aku respect macam mana dia boleh survive bagi makan, baju, rumah, jaga anak bini kat Kuala Lumpur. Well, Kuala Lumpur? What do you expect?


Semalam dah masuk dua hari si A tak kerja, bila aku call tanya "Emergency, ada hal penting nak selesai" tapi kedengaran ada getaran pada hujung-hujung suara nya (ecececece, nak jugak guna ayat novel). Then, okay la. Emergency leave biasa nya ada kematian, anak or bini sakit so biarkan dia settle semua dulu kan. 


Tiba-tiba masa aku TERLALU FOKUS buat keje, terdengar-dengar orang bercerita. Nak cakap tu betapa aku FOKUS buat kerja sampai boleh dengar orang bergosip. Cihhh Mariani, propa fokus kerja!! hahaha. 


Dengar nya si A tengah pergi settle kan hal anak dia kena tangkap masuk lokap, ada kes. Then, mula lah orang buat spekulasi/ gosip bertebaran sana sini. Si B cakap " Kalau aku lah ada anak macam ni, aku biar je duk dalam lokap. Biar dia rasa, pandai buat salah pandai tanggung lah. Tak payah nak menyusahkan mak bapak". Si C cakap " Pandai buat anak je berderet-deret, tapi tak nak jaga elok-elok".


Sedih aku dengar. Walaupun aku takde anak, tapi aku rasa sedih. Senang betul orang bercerita itu ini sedangkan diorang tak tahu pun kedudukan sebenar. Bak kata pepatah "Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul". *apsal nak buat ayat BM je aku ni??"


Si D pulak datang cerita kat aku, senang nya diorang cakap. Cuba kena kat diri sendiri dulu, rasa-rasa nya ada ke nak biarkan anak macam tu je? Boleh ke? Mampu ke? Tiba-tiba aku perasan bila tengok banduan kena tahan reman, ada je mak bapak dia ikut menangis-nangis masuk dalam paper. Nak cakap nya hati ibu bapa ni pada anak-anak, tak sanggup nak biarkan walaupun tahu anak dah buat salah. Tak nafikan la memang ada je yang practice macam tu, biarkan je anak tanggung sendiri tapi aku sangat yakin hati mak bapak mana yang sampai hati tengok anak macam tu kan?


Yang cakap dan lihat tu senang je kan? Orang yang ada duit senang lah, nak suh anak jadi bagus hantar je kat sekolah private dapatkan pendidikan yang terbaik. Yang berpendapatan rendah ni nak tak nak hantar sekolah biasa dengan environment pastu dikatanya tak jaga anak elok-elok. Iskkkkk. Kesian betul aku dengan orang yang punya mentaliti macam ni.


Biasanya kalau anak bermasalah, mesti orang nak sabit kan 100% punca datang dari ibu bapa yang tak pandai jaga. Jangan la senang-senang nak tuding jari kat ibu bapa, kadang-kadang environment mempengaruhi jugak kan. Masalah kewangan boleh jadi punca, tapi nak buat camne dah itu je yang mampu si A kerja, pendidikan tak tinggi. Asalkan rezeki itu halal. 


Allah dah tetapkan rezeki masing-masing berbeza. Ada yang diuji dengan kesusahan dan kepayahan dulu baru dapat kesenangan, ada jugak yang diberi kesenangan dulu baru diuji dengan pancaroba *ayat kauuu*.Jadi, jangan nak rasa selesa sangat dengan apa yang kita ada. Seeloknya bersyukur, bersyukur dan bersyukur dengan apa yang kita ada. Bila kita bersyukur, kita akan rasa cukup tak lebih tak kurang. Kalau kita asyik mengeluh, sampai bila-bila pun kita akan rasa tak cukup. This one memang ditujukan untuk diri sendiri huhuhu..*self reminder*. 


Insyaallah, kalau kita ni hidup dengan gaya yang betul, terapkan nilai-nilai murni dalam hal kekeluargaan, sesempit macam mana pun kita ni, pasti ada pertolongan dari Allah. Amin.



** Nota kaki: Seeloknya tunggu kena kat batang hidung sendiri sebelum nak bercakap lebih-lebih. Kalau sekadar bercakap nak luahkan pendapat takpe, jangan sampai menggores hati sanubari orang lain pulak. Senang cerita "WE ARE NOT IN THEIR SHOES". 


2 comments:

mynameisYAT said...

Cukup matang entry ni. Well done! hehe

Mar Yanie said...

ko nak main angin aku eh?? dem!!