Sunday, January 2, 2011

Lembut gigi dari lidah.

Siapa sini punya gigi lagi lembut dari lidah? Angkat tangan!
Kenapa peribahasa 'lembut gigi dari lidah' diberikan nama sebegitu rupa?
Semua orang tahu gigi tak kan lembut dari lidah.Tapi ada sesetengah orang memang ada kepakaran 'melembutkan' gigi dari lidah nya. 


Bila dah kerja macam-macam perangai kita boleh tengok. Full of colors especially yang ada pada BOS. Kenapa kalau kita ni jadi 'bos' kerja utama kita mesti nak marah staff bawahan? Kadang-kadang no no bukan kadang-kadang tapi selalu jugak saya terpikir mereka ni tak pernah buat salah ke masa kerja awal-awal dulu. 

Pehal ko ni lembap sangat hah?


Saya paling tak suka kalau kita first time buat salah I mean salah untuk benda yang logik supaya kita dapat belajar pastu kena kondem "kau ni pehal? @ apa yang susah sangat? @ apa yang kau buat lama sangat tu?". First week kerja dah nak kena perfect. Kalau tak perfect hrmm kiranya 'kau ni so lembap la'. Sedih tak? Mungkin mereka ni pikir kena pandai handle staff bawahan nanti diorang pijak kepala. Hello, ada je bos baik yang orang tak pijak kepala.


This week saya rasa sangat down. Kena marah teruk. Padahal dia yang bagi arahan tak betol pastu nak salahkan kita pulak. Bila saya called staff biasa tanya nak buat macam mana ini itu, elok je bagi arahan. Tup tup arahan yang bos bagi tu salah. Tapi yang sedihnya bos tak mintak maap pun. Memang satu lagi perangai bos tak boleh nak mintak maap dengan staff bawahan ke? Nanti jatuh maruah. 


Tak lama lepas tu bos call "erk, cam mana nak cakap ek. Akak tak dapat datang la, suami sakit tak dapat hantar. Akak amik cuti la ok. Ala, rasa bersalah sangat. Kecian kau kena buat keje full kul 8.30 pagi-11.30 malam.". Amboi cakap memang tip top la. Esok masuk keje terus kondem kenapa cik kak kau buat macam ni macam tu. Kau tak baca ke? kau main amik je. Sedih gila rasa macam nak nangis. Memang dah menangis pun. Rasa cam nak mintak je kat bos "Tolongla buang saya dari kerja ni".  


Pada saya nama je bos tapi kalau perangai macam tu sikit pun saya tak respek walau tinggi mana dia belajar walau tinggi mana pangkat nya,apa yang saya tahu gigi mereka tetap busuk. Wekkkk!!  

Gigi orang yang pangkat tinggi pun tetap busuk masa bangun pagi keh keh keh



After all, I realized pegi mana-mana pun working environment tetap sama. Tak boleh lari dari ketensionan. So, Saya pikir apa-apa pun saya mesti bertahan!!

6 comments:

Leyha said...

begitulah work environment kak~ hehe. apa pun gud luck lepas nie okay!

Mar Yanie said...

Leha..thanxx so much..:)

mynameisYAT said...

ko kt guardian kn? org keje watson pon sme. sume tensen. pndek kate, jgn watson, jgn guardian. keh3

E'in said...

don't give up ok..

Aleen Aiden said...

hu3,biasela 2..bos kamoo 2 nak buli bos die xboleh.2 yg die buli kamoo 2.anggap je cabaran keje keyh.jgn down sgt. ^_^

SHUKRI SALIM said...

sabar je lah,byase lah tuh keje. sy ni keje kedai mkn lagi mcm2 ragam customer ada. haha