Monday, February 14, 2011

Kata Hati

Yay!! Tinggal dua minggu lagi sebelum saya me'rambus'kan diri dari tempat kerja. Sekarang ni perasaan die dah lain macam. Sampai je tempat kerja terus pikir nak balik nak balik. Kalau dulu berkobar-kobar jugak nak pergi kerja buat kerja nak borak-borak nak gosip-gosip ngan kawan-kawan kat tempat kerja. *Ya Allah, semoga aku dapat bertahan*


Mr. Google

A few weeks ago, i've decided to resign from my job. Majikan patot bersyukur kerana saya terbuka hati untuk resign secara baik instead of absconded macam tu je. Thanxx a lot to yatt for lending me and touch up her 'offer letter untuk satu program anjuran UTM' bagi dijadikan reason yang sangat kukuh untuk resign. Somehow, i realized ini bukan perkara main-main. Jangan main-main dengan surat rasmi Unibersiti. Tak pasal-pasal kalau majikan nak call UTM ade ke nama sekian-sekian yang akan join program ni pada tarikh sekian sekian. Selamat jalan to me muahahaha. So, i just stated on 1 month notice yang saya akan join satu program without lampirkan surat offer program tersebut. Alhamdulillah, majikan terpaksa terima and remark as 'resign for career prospect'. 


Sometimes, kita kena ikut kata hati yang first sekali yang terdetik kat hati kita ni. Do u get my word? I mean, bila kita rasa nak berhenti dah tak boleh bertahan lagi kerja kat sini jangan pikir lama-lama, kalau pikir lama-lama mahu parah jadinya tapi think wisely dan cuba bertindak segera. Once saya dah hantar notis berhenti, majikan dah approved waaa terdetik kat dalam hati betol ke aku buat ni?  Doa mintak petunjuk betol ke betol ke betol ke ni ape yang saya buat?? Again, Alhamdulillah... 


Saya rasa ini adalah yang terbaik. Setiap yang terjadi ada hikmah. Bila saya cakap kerja kat sini pressure gile-gile bila orang bawah dah mula tak respek kita dan bila bos mula marah-marah kita like h***, orang akan cakap biasala kerja mana-mana pun mesti pressure. Shut up!! Orang cakap senang je pakai mulut. Siapa yang kena dia akan rasa. Cuba cakap kalau kerja dalam keadaan pressure yang sangat Ya Allah sungguh dasyat, gile ke ape kamu nak senyum je sepanjang masa. 


Ok, untuk menyedapkan hati saya pikir kerja ni memang tak sesuai untuk saya. I mean bukan nak memperlekehkan qualification untuk position kerja ni tak setaraf dengan apa yang saya ada sekarang. Tapi i found myself 'Kamu memang tak layak nak arah-arah orang'. Kalau saya diberikan peluang untuk amik ujian personaliti sekali lagi memang saya takkan tukar jawapan saya yang dulu. I prefer to be a middle person. I will not volunteer myself to be a leader unless kalau orang memberikan kepercayaan kepada saya. Jangan cakap saya pasif ke ape tapi ini adalah kesedaran saya sendiri yang memang takde ciri-ciri seorang ketua. What purpose of being a leader kalau orang semua nak buli kita??? Okay, conclusion: saya takde ciri-ciri seorang ketua. :D


*kata hati: semalam masa nak drive balik umah rasa macam tak sedap hati nak pakai seat belt la. Rasa macam ade kot polis ni. Sampai satu selekoh hoyeah hoyeah ade roadblock. See!! Kita kena ikut kata hati. Tapi kalau ikut kata hati sangat boleh mati..


Renung-renungkan dan selamat beramal ~ 

4 comments:

Zara said...

betul2!!!!ikutla kata hati..selalunye itu yg paling tepat..

The Dark Justice said...

best tu...ko tau, ak bg notis 2 hari je...haha

Mar Yanie said...

zara..ade org mmg dikurniakan instinct yg kuat..tp klu tersalah ikut kata hati, hrmmm..merana..T T

TDJ..ade company terima notis 24 jam..best la camtu..huh..aku bg notis sebulan sbb nk dptkan dwit OT..klu x,wat letih je OT siang malam..dwit OT bulan ni kan dimasukkan bersama gaji bulan depan..T T

WieyaRaudzi ♡ said...

Assalam.. tertarik dgn entri ni.. sbb ia baerkaitan hati :)

mmg kata hati selalu selalunya benar..
hati punya naluri tersendiri..

^^

Jom tgk link ni:-
Hot!! Kesabaran Diuji dalam cuaca HOT"