Skip to main content

Tanpa kekasih


Kenapa kita nak gebang sangat boleh hidup tanpa lelaki?
*dah pandai guna word gebang:bangga*
Bagi saya susahnya hidup tanpa lelaki. Betol tak?

Allah itu Maha Bijaksana dan Maha Mengetahui Segala-galanya

Kenapa diciptakan Hawa, dari tulang rusuk Adam?
Bukan kah dari situ kita dapat lihat betapa kebergantungan di antara seorang lelaki dan wanita?

Kenapa kita nak gebang sangat boleh hidup tanpa lelaki??? *Mood:marah* Sedangkan Allah dah jadikan semua ini bersebab.

Tapi kita ni cetek akal. Mak bapak dah pesan jangan bercinta dengan monyet tapi degil! Bila dah putus start gebang nak jadi anti-lelaki. Dah start nak jadi playgirl. Dah start nak jadi pengkid.

Kenapa guna cetek akal? Sebab tak pikir panjang sebelum buat keputusan. Nak jadi anti-lelaki means kita pun anti pada bapak, ayah, abah, papa, daddy dan sewaktu dengan nya.

Baru bercinta 2 3 bulan keciwa bagai nak rak. Orang lain berkahwin bercerai segala bagai pun tak cetek akal macam ni.

Kurang sedar akan kewujudan kita sebenarnya adalah di atas kasih sayang yang wujud di antara seorang lelaki dan perempuan yang bergelar suami isteri.

Sejujurnya saya tak boleh hidup tanpa lelaki
*dont get me wrong*

Contoh paling jelas:
Kat tempat kerja, saya memang sangat memerlukan lelaki untuk menolong saya mengangkat kotak-kotak yang besar lagi berat bagi mengurangkan beban dan peluh-peluh ketiak ku.

Di mana-mana pun saya perlukan lelaki. Sungguh desperate bukan?
Tapi bila sampai satu masa, kita akan terpikir mampu kah kita hidup tanpa seorang lelaki bergelar ayah? Yer, bila dah besar panjang kita kan mula menjarakkan diri dengan family, masing-masing bina kerjaya sendiri. Tapi mereka (mak bapak) tak pernah sekali melupakan anak-anak. 

Kalau tiada ayah, siapa yang akan bawak mak pergi klinik? Siapa yang akan bawak mak pergi pasar beli lauk pauk sayur sayuran? 

Di saat ini saya berdoa semoga abah cepat sembuh. Ya Allah, panjangkan umur abah dan ma. Berikan aku kesempatan untuk membalas jasa-jasa mereka. Aku memohon semoga mereka akan merasa lega dan tidak risau akan masa depan aku sebelum mereka menutup mata. Amin.

Status:tengah layan lagu Aris Ariwatan


 Lirik: Pada siapa-siapa yang lupa. Ni lagu motivasi masa sekolah dulu-dulu.. 
T T

Satu... kasih yg abadi
Tiada tandingi dia yang satu
Dua... sayang berpanjangan
Membawa ke syurga kasihnya ibu

Tiga... lapar dan dahaga
Rela berpayahan setianya ayah
Empat... mudah kau ketemu
Berhati selalu beza antara
Kasih dan kekasih

Ibu kuingat dahulu
Menyisir rambut ku kemas selalu
Ayah menghantar ke sekolah
Bergunalah ilmu bila dewasa

Sayang dengar lagu ini
Untuk kau sandarkan buat pedoman
Jangan manis terus ditelan
Pahit terus dibuang... itu bidalan
Harus kau renungkan 

Comments

Naisophon said…
Sindrom penafian tu..
mar yanie said…
sindrom penafian apekah?
Mujahadah said…
mak mJ hidup tanpa lelaki yang bergelar suami hampir 11 tahun.. Dia tabah :) mJ sayang ibu n abah.. tak pernah anti-lelaki... lagi2 ada 4 org abg + seorang abg ipar... owh, hdup dikelilingi lelaki :)
mar yanie said…
lelaki dan wanita saling complement each other..:)
- Ma StOrY - said…
sblom tido aku dengar lagi aris ariwatan... sedey oooo... :(
P0polita said…
dulu penah sekali tepengaruh nak jadi anti lelaki (bukan pengkid oke!) sebab kecewa dlm bercinta.. tapi bile da lame2, teringat balik pasal tu, trase kebodohannye.. lol~ =D
Miss Ain said…
sy suke lelaki......gatal x? haha
normal okay?
nk cari 'adam' nih ...
sape2 sudi?desperate x?wah....x ok!

Popular posts from this blog

TRENGKAS

Apa itu TRENGKAS?

Sape-sape yang rajin sangat mohon kerja kerajaan, mesti selalu jumpa perkataan "trengkas" kat borang permohonan. Namanye selalu jumpa tapi tahu tak apa benda tu? Aku pun baru terpanggil untuk menjalankan siasatan dengan lebih lanjut. Selama ni ignore je part trengkas ni. Owh, then no wonder la aku tak pernah dapat offer interview dari company kerajaan yang mana aku apply. Mungkin sebab tak isi bahagian trengkas ni kot.

Mari la kita sama-sama belajar yer. TRENGKAS berasal dari dua perkataan iaitu Tulisan Ringkas. Nak tahu macam mana rupa bentuk trengkas, come closer. Sila zoom betol-betol okay!


Sekali pandang macam tulisan jawi tapi dua tiga kali pandang macam cacing pulak. Sebenarnya kita jarang guna trengkas ni. Selalunya kita guna short form. Contoh; Yang-yg, cantik-cntk. Biasanya time ber-sms la kita guna sebab nak jimat kredit kan. Contoh lain;
AKA = also known as OTW = on the way ASAP = as soon as possible  

Sape yang selalu guna trengkas? Aku dah try …

Starter pack Bio-essence Bird's Nest

Oh oh oh.. I check kat stat rupa-rupanya ramai yang terjah belog ni sebab nak baca reviews alat-alat kecantikan yang i dah banyak review kat sini especially Bio-essence Bird's Nest. Sebelum ni saya pernah buat review kat sini. And my review untuk produk ni sangat bad. Takut nye kalau saya dah mempengaruhi semua orang jangan guna produk bio-essence ni. Padahal teknik pemakaian saya dah salah, tu yang effect teruk.


In response to that and plus plus saya tak nak membazir sebab pencuci muka dia banyak lagi tak guna, nak tunggu expired jer, so saya pergi kat watson cari beauty consultant tanya cara-cara nak apply produk bio-essence ni macam mana.


Okay, here we go! Kalau korang determine sangat nak guna produk bird's nest ni, kena beli satu set. Satu set lengkap ada;
Nuti-Collagen & Whitening CleanserNutri-Collagen & Whitening AdvancerNutri-Collagen & Whitening EssenceNutri-Collagen & Whitening Cream
At first, prejudice jugak nak beli sebab kat situ semua mention whi…

Review; Bio-essence Bird's Nest Nutri Collagen & Virgin Coconut Oil

Bagus sangat ke produk yang ada bird's nest ni? Bila tengok Fazura kat TV jadi duta produk Nutox yang ada bird's nest content, terus nak try. Tapi saya try produk bio essence, harga nya mak ai, mahal la RM 24.80. Kalau guna safi balqis baru RM 10 je. Biasalah orang cakap lagi mahal lagi bagus bukan?

Bio Essence Bird's Nest Nutri Collagen
Nama kemain hebat lagi tu. Ada sarang burung la, ada collagen la. Mesti double triple dia punya action kan. Tak sabar nak tengok hasil nya.

Lepas dua minggu try pakai pencuci muka Bio essence tu, rasa nak menangis woo. Jerawat naik berlambak-lambak especially kat dahi. So scary! Penuh dahi bagai tak cukup ruang. Owh, inikah penangan sarang burung? Terus terbayang, macam mana nak bagus sarang burung ni, burung duk berak  kat dalam tu, orang pergi buat research kata bagus. Ptuiiiii..hahaha

Sebenarnya nak tunggu sebulan pakai sebab nak tengok hasil produk  ni kan. Manalah tahu dia nak elokkan muka, tu yang timbul berlambak-lambak jerawat as a pe…