Tuesday, April 5, 2011

Dilema Melayu Kini



*Tajuk peerrrggghhh nak yang hebat jer sehebat Dr. Mahathir
(menangis air mata darah)*


Hai! Assalamualaikum...


Lately, i've been thinking to blog about serious thingy. The unsolved issues. Tapi takut kena saman. Feeling macam orang akan singgah baca belog ni. pooodaaah!! But to tell you we have rights to shout out our opinion!




Masa zaman saya study dulu sekolah rendah or menengah, saya sempat lagi belajar dalam bahasa melayu. Fully bahasa melayu okay. Sempat la jugak belajar terms yang sekarang ni kalau kita dengar so wierd macam jujukan aritmetik, persenyawaan, persamaan Al-gebra. Bila masuk matrikulasi terkejut berok kena belajar in fully english lalu jadikan ia sebagai alasan kukuh kat mak bapak kenapa dapat pointer rendah. Tak boleh adapt lagi katanya teheee.


Dah masuk unibersiti, bukan main bangga lagi belajar fully english. Baca buku rujukan semua fully english tapi dictionary kena ada kat tepi la. Tak toleh langsung kat buku-buku yang masih guna bahasa melayu. Memang kalau baca sah kena ulang 10x baru paham. Tapi result hancur jugak! Saya ingat lagi masa nak buat thesis. Abstrak punya part perlu dwibahasa (English and Melayu). Mak ai berpeluh gilos nak translate english kepada bahasa melayu. 

And saya teringat ada member cakap 'kita ni belajar masuk U semua, bahasa Melayu makin dilupakan tapi penggunaan bahasa inggeris tak maju mana pun'. Then, I realized it. Memang betol!


Masa saya duk merempat di rumah kakak kat Banting konon-konon nak cari kerja, sambil tu saya ringan tangan la jugak tolong ajar anak buah buat homeworks. Kesian pulak, kicik-kicik dah kena belajar fully in english. 


Pandangan saya, mereka ni muda lagi. Bahasa melayu tak sempat nak belajar, kat sekolah kena belajar dalam bahasa inggeris. Bila masa mereka nak belajar bahasa melayu?Balik rumah nak kena practice speaking lagi dengan mak ayah kan.


Saya ada terbaca komen kat satu belog ni, orang-orang yang duk area pedalaman ni memang kurang pandai berbahasa inggeris tapi ada jugak yang pandai kan. So, apa kesan nya kalau terus dikerah untuk menggunakan bahasa inggeris? It can be two consequences.
  • mereka akan jadi pandai!
  • mereka terus-terusan jadi tak pandai! haha

Tak paham? Saya pun dah pening keh3. Ini bermakna kalau mereka jadi pandai-Bagus! Kiranya matlamat kerajaan tercapai nak melahirkan rakyat yang pandai berbahasa omputih dan berdaya saing. Tapi kalau mereka gagal-ia akan menjauhkan lagi jurang antara mereka dan orang-orang yang duk kat kawasan bandar.


Kalau semua orang berbahasa inggeris hari-hari duk guna bahasa omputih, nak cakap 'malay terms' pun dah ada bunyik-bunyik omputih macam ayat kat Fatin Liyana's belog (pinjam ye) "Can we still call our country MALAYsia?" But op kosh tak salah kalau belajar bahasa inggeris demi memajukan diri supaya tak out-to-date kan dan dapat bersaing dengan orang lain. Tapi jangan dilupakan terus bahasa kebangsaan kita.

PEACE!!



No comments: