Wednesday, July 6, 2011

Hutang perlu di bayar.



Rasulullah S.A.W pernah bersabda, diriwayatkan oleh Imam Ibnu Majah yang membawa maksud;

Sesiapa mati sedangkan dia masih menanggung hutang satu dinar atau satu dirham, maka akan di ambil ganti dari kebaikannya, kerana di sana tidak ada dinar dan tidak ada pula dirham


And for now, saya tengah gigih membayar balik hutang PTPTN. Tak tahu sempat bayar habis ke tak tapi sekurang-kurangnya kita tahu kita ada hutang dan ada inisiatif untuk bayar hutang tu. 


Kalau kita tak bayar hutang PTPTN, memang la kita rasa macam takde effect sekarang ni. Bila anak-anak kita nanti dah besar, dapat masuk unibersiti, nak pinjam PTPTN pun tak boleh. Time tu baru kita sedar tapi semua dah terlambat. Kan? Tak pun, kalau nak pergi melancong ker, imigresen kena blacklist ke. Kan?


So, those yang skang bercita-cita nak bayar pinjaman PTPTN, tak payah tunggu surat bayar balik. Boleh terus bayar. Macam mana nak bayar??


Paling senang, pergi bayar kat kaunter pejabat pos atau pun BSN. Kalau buat pembayaran melalui pejabat pos kena cas RM2. Kalau BSN, maybe RM1 jer. Paling minimum bayar RM50 sebulan. So, kita bayar ikut kemampuan la. Tak perlu nak bebankan diri, nak cepat habis bayar RM 500 sebulan. Nak makan apa nanti? Jawabnya makan pasir la.


Walaupun RM 50 tu sikit je tapi at least nama kita tak listed dalam senarai peminjam tegar yang tak mahu bayar balik. Kan?  Siapa yang nk info lagi boleh click sini.


 

2 comments:

Aida Azryn said...

nasib baik aida tak ambik ptptn. :D

noraslinda said...

Salam yani, pe kabo..lme x dgr cite.keje ktne skrg