Tuesday, August 24, 2010

Facebook untuk bunuh penduduk Palestin?

mula-mula sign up facebook kalau tak silap tahun 2008. time tu orang tak gila sangat maen benda ni. sesaje buat account, biar nampak advanced sikit berbanding kawan lain. lepas tu tak guna pun sebab kawan-kawan takde account lagi. sampai la awal tahun 2009, bila kawan-kawan dah mula bizi sign up facebook baru terkial-kial nak cuba ingat balik emel & pasword. sampai ke hari ni tak ingat jugak. jadi, saya buat facebook baru guna nama Marya Ni. kalau siapa yang rajin search Mariani Makhtar, kompem kuar nama tu, yang tak bergambar..hahaha..itu saya!!

apa beza friendster & facebook? tengok nama pun dah tahu berbeza sangat kan hihi. kalau dulu, biasanya friendster ni dibanjiri dengan adik-adik murid yang muda-muda dan cun-cun.lain pulak ngan facebook lebih kepada rakan-rakan 'sekepala' dan sangat berkesan dalam usaha menjejak kasih teman-teman, bekas-bekas pakwe makwe kan. tapi skang ni dah bercampur aduk dah. budak-budak sekolah rendah pun dah ada, haaa yang pakcik makcik pun ada jugak..

masa awal-awal dulu, takde ramai kawan lagi. so, siapa-siapa yang add mesti nak approve. nak eksyen ngan kawan-kawan siapa yang lagi cepat kumpul ramai friends kan. tapi skang rasa menyesal pulak. nak remove tak sampai hati, tapi tak kira! kena remove jugak orang-orang bangla, lombok!! bayangkan kita ada 5000 orang 'rakan' tapi bila separuh daripada tu menyebarkan sampah sarap, ia sudah cukup merosakkan fungsi asal facebook yang konon-konon nak menjejak kasih.

pernah suatu ketika dulu, muncul artikel " Zuckerberg Guna Facebook Untuk Bunuh Penduduk Palestin" ..gulpp..siapa zuckerberg ni?? okay, Mark Zuckerberg ini lah pengasas facebook!! cepat google image..konon-konon ada yang kata kat hujung artikel tu ada tulis 'dengan klik saja pada facebook, kita juga turut sama menjadi pembunuh orang Palestin di Gaza'..erkk, betol ke? tapi belum ada bukti yang kukuh lagi berkenaan isu ini.

dalam kalangan umat islam, wujudnya satu budaya paranoid yang cepat melatah dengan mudah bila didatangi oleh statements yang macam ni. kita juga cepat dimanipulasi sebagai agen merosakkan produk dan perkhidmatan melalui penyebaran emel, SMS yang mendakwa ada benda yang tak halal dan lain-lain lagi (nampak sangat bukan ayat sendiri hehe)

Islam tak pernah mengharamkan muslim membeli atau menggunakan apa-apa produk dan perkhidmatan daripada non-muslim (yahudi). mengharamkan pembelian atau perkhidmatan sesuatu produk hanya dengan alasan ianya milik yahudi, mengheret kita terjebak kepada perbuatan mengharamkan apa yang halal. yang mana perbuatannya sama buruknya dengan menghalalkan apa yang haram..malah, perbuatan anti-yahudi secara semberono (kosa kata B.M yang hebat ni) begitu bersifat perkauman yang dibenci oleh Islam sendiri. (oh..baru tahu)

okay, jujurnya artikel ni dipetik dalam majalah. biasala, sejak jadi cekgu ganti ni rasa cam dah terbiasa pulak dikelilingi dengan buku-buku berilmiah..dewan kosmik, info didik..mastika, URTV..keh3

buletin hari ini

jap, tadi ada terbaca kosmo online! sempat la save gambar ni

jam A Lange & Sohne
tengok jam ni macam rm10 je ni..tapi jangan maen-maen..cecah rm 2.4 juta beb..siapa la yang tak sayang duit ni yang nak beli..daripada jam kecik ni, lebih baek beli kereta ferrari..besar sikit..berbaloi la jugak..hek3..macam-macam la..

sebuah surau disimbah dengan cat merah
isk2..siapa la yang tak bertanggungjawab ni. bukan setakat cat merah je, ada beberapa tingkap dan dinding dibaling dengan botol arak. tapi ni la kuasa Allah S.WT, takde sebarang kerosakan pun. subhanallah..

6 comments:

SFarhana said...

2.4 juta tu dah boleh pegi travelling seluruh dunia. HUHU

terbaca jugak pasal surau kena simbah tu. Astaghfirullah..mcm2 jadi kat msia skrg.

Mar Yanie said...

2.4 juta tu mmg x payah keje dah..dk kt umah goyang kaki.sampai ada cucu pun xkan abes2 lg dwit tu..hak3..ha'ah..kt malaysia pn dah mcm2 jadi skang ni..nauzubillah..mintak jauh la ngan kite..

sakinah said...

em...betul la yani....xkan semudah tuh nk mengharamkan ssuatu barang...huu

yenyenpreng said...

betul2..orang islam terutama melayu ada "budaya paranoid yang cepat melatah dengan mudah bila didatangi oleh statements ala2 anti yahudi".saya sangat setuju.haram mengharamkan sesuatu yang halal.(tapi saya dah dua tahun boikot McD.hehe)

Mar Yanie said...

shak tu la..baru tawu gak..zaman nabi dulu2 pun berurus niaga x kira agama kan..

Mar Yanie said...

yenyenpreng: penah boikot mcD tp sekejap je..haha..tapi KFC mmg totally orang melayu/malaysia punye..orang kuat KFC penah dtg bg talk kt U dulu..