Thursday, July 28, 2011

Don't be nice.

First time sampai sini, duk jauh dari family, tinggal pulak dengan strangers - pesanan pertama yang masuk inbox ; Jaga diri elok-elok, barang-barang semua jaga, duit-duit jangan simpan merata. Okay, yang tu sangat penting.


Walaupun kita rasa yang housemate kita ni baik orang nya tapi siapa yang tahu kan. Pernah banyak kali jumpa orang muka baik suci jer tapi harammmm.  10 tahun kenal pun belum tentu dapat jamin yang orang tu betol-betol baik. Manusia bila terdesak sangat dah tak kira persahabatan dah. Masing-masing pentingkan diri sendiri.


Semalam dapat call dari kawan, ada problem katanya. Kesian sangat. Saya kenal dia, jenis yang tak sampai hati nak tengok orang susah. Niat nak tolong tapi last-last diri sendiri yang terbeban. Orang kalau nak amik kesempatan, apa-apa alasan pun akan keluar dari mulut. That sranger (kawan sekerja dia) tu cakap kena halau dari rumah sewa sebab........tak baik nak cerita, ada la tu sebab nyer. Pastu cerita kena halau sampai ke telinga mak bapak, meletus perang dunia ke-30 gamaknya. Then, kena marah ngan family. Kawan saya tu pun ajak la menumpang kat rumah untuk 2 3 hari jer sementara cari rumah sewa baru.


Total sampai hari ni dah masuk 2 minggu dia menumpang. Kalau menumpang cara baik takpe la jugakk. Sewa tak yah bayar dah, buat kepala tak nak pegi kerja pulak sampaikan kawan saya tu kena marah dengan bos sebab bos tahu budak tu duduk serumah dengan dia. Sadis kan macam tu. Tak pergi kerja, kuar dengan boypren, tapi bila tanya dah makan nasik? Tak makan lagi. Then, kawan saya yang baik hati ni bagi duit suh beli nasik. Saya yang dengar ni macam nak marah-marah jer ngan kawan. Kenapa senang sangat bagi muka kat orang. Ini  KL, macam-macam jenis orang wujud. Semua tu plastik, hipokrit. Tapi saya paham sebab saya pun jenis orang yang tak sampai hati jugak.


To Aza, saya harap awak dapat keraskan hati jangan bagi muka lagi kat budak ni. Terang-terang dia 'mencuri' duit awak, menyusahkan hidup. Kita nak bantu orang boleh, tapi jangan sampai kita sendiri yang terbeban. Saya tumpang menangis dalam hati. Selagi saya dapat bantu, saya akan bantu awak. Kita sama-sama susah payah nak dapat kerja ni, sama-sama takde duit masa awal-awal sampai sini. Jangan biarkan orang ambil kesempatan ke atas kita.

4 comments:

zarabitbit said...

Aza and Yani, be strong!!!im with u..:)

Mar Yanie said...

tq zara..sdey sgt bila org nk amik kesempatan mcm ni..sampai bila nak kaya kalo hidup camni..hehehehe

atiq atikah said...

ntah yani..sampai bila bru bley kawen.hehe..

ckp kat aza...jgn baik sgt..buat baik pun kena pada2..

Mar Yanie said...

taw xper!! kesian aza..T T