Sunday, March 11, 2012

Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian.....sesal selamanya



Umur 5 6 tahun;
Nak pergi sekolah! Nak naik darjah 1!

Umur 12 tahun ;
Tak sabarnya nak masuk sekolah menengah! Nak belajar Geografi, Sejarah. Mesti seronok.

Umur 15 tahun ;
Eeeei, bila la nak abis belajar ni. Leceh la.

Umur 17 tahun ;
Yayyy, tak sabar nak spm. Malas nak pikir dah. Lepas ni enjoy! Amik lesen kereta.

Umur 18 tahun ;
Masuk matrik nak pakai baju cantik, henpon baru, kasut cantik, bla bla bla.. Belajar?

Umur 20 tahun
Arrrghhhh, tension nye. Bila nak habis semua ni. Menyampah buat PSM. Okay, sumpah aku dah tak nak sambung master. Cukup la aku ada degree je. Aku dah tak sanggup nak buat research. Aku nak keje, carik duit!

Umur 22 tahun  ;
Mak, susah nya nak cari keje. Mak, rasa macam nak sambung belajar la tapi takde duit. Orang betol-betol minat buat research. Nak sambung belajar la, boleh?

Umur 24 tahun ;
Menyesal nye tak belajar sungguh-sungguh dulu. Menyesal nye tak pilih kursus betul-betul. Menyesal nye masuk matrik, sijil tak laku. Menyesal nye tak belajar STPM. Menyesal nye!!!


Sesal dulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna lagi. Apa-apa pun, kita harus redha dengan perjalanan hidup ini. Mungkin Dia sedang menguji kita atau pun mungkin juga balasan atas apa yang pernah kita buat dulu. Aku redha Ya Allah. ;)


 
 
 
 
 

1 comment:

Anonymous said...

aku pun mnyesal sngt2. dulu asyik main je. brcinta mcm dah ada keje n bnyk duit. dah habis spm, duk xtau nak jd ape, skrg pun dah smbung beljar, kos pulak yg hampeh. nasihat kpd adik2 yg msih d bangku sekolah tu, baik2 bljr, pasT kan letak cita2 tu btul2. jgn mnyesal kmudian hari mcm aku n bnyk lg kawan aku ni