Wednesday, October 27, 2010

sila baca label sebelum membeli produk makanan

apa hal tajuk yang biasa camni hello semua orang tahu kot kena baca label dulu sebelum beli barang makanan. nak tengok tarikh luput dan segala bagai kan. 

eh, relax la.  

baca label dan elakkan produk makanan atau minuman di mana gula tersenarai di bahagian awal senarai ramuan!

kenapa? 

Peraturan-peraturan Makanan 1985 mewajibkan pelabelan ramuan dalam semua produk makanan. kalau nak tahu senarai ramuan hendaklah disusun mengikut kuantiti. kuantiti yang paling banyak mesti dilabel sebagai ramuan pertama dan seterusnya.

haaa,ini yang penting nak bagitahu. sila semak kandungan gula pada senarai ramuan produk makanan. kalau gula tersenarai di bahagian awal senarai ramuan, ini menunjukkan gula merupakan komponen utama makanan tersebut.

FAKTA KESIHATAN (konon pakar dietetik)

nak tahu kehebatan buah-buahan tak?
gula membekalkan kalori TANPA nutrien lain. tapi buah-buahan mengandungi vitamin dan mineral.

sebijik pisang membekalkan 44kilokalori, 6 g gula dan 2.3 g vitamin C 
sebijik kueh mengandungi tenaga, gula dan LEMAK!

mari makan aku wei!

Oleh itu, saya menyeru kepada seluruh rakyat Malaysia, gantikan pengambilan makanan manis dengan buah-buahan. sekian terima kasih.


p/s: haa, apa kata sambil anda makan tu tolong tengok-tengokkan label tu dan bagitahu saya makanan apa dan kuantiti ramuan yang utama. boleh la kumpul maklumat.:D selamat makan~~

14 comments:

Nazreen B Abd Latif @ Yaacob said...

lepas ni kte wat air tea o gne buah ek... ganti gula

nur said...

tq reminder
ALL IN ONE

mar yanie said...

yen..bley2..ganti gula ngan madu..:D :D :D

mar yanie said...

nur..yep2..reminder tuk kite semua..:)

Al said...

pringatan yg bgus

slamat makan..

mar yanie said...

al..yep2..selamat makan..:D

~SukEMakAn~ said...

elemek
salu makan maen ikot sedap je
mmg taw kate bende tu ade banyak gula
tp mulot still nak ngap jugak
xpela
jom kempen makan buah!
heeee~

YAT said...

ak drop komen smbil mkn buah pisang.. hehe

mar yanie said...

sukemakan..haha..betol2..mmg mcm tu,jumpe je makanan besh dh x ingat benda2 ni semua..:D

mar yanie said...

yatt..ngade2 ah..hahaha

md said...

ak rajin tgk label2 nih tp tu time perot xbrapa lapa la..hehe

kalo perut tu lapo giler, mkn dulu pastu br ak tgk hahaha

haha..intersting fact..

thanx my-arnie =)

mar yanie said...

md..haha..betol2..bukak plastik makan dulu..sambil2 makan br tegok label..pastu tanpa rs bersalah makan dan makan lg..bkn nk stop pun..:D

YAT said...

ak de tag hang kat contest. jom join!

psttt,, ajr ak men nuffnang! heeee

mar yanie said...

yat..pe de hal..bleh2..:D muahaha